blog

Case study: digitalizacja w systemie zarządzania miejscami parkingowymi dla pracowników

10 Wrzesień 2019

parkinglot

 

Jak zapewnić parking wszystkim pracownikom i zażegnać rozmowy o braku firmowych miejsc parkingowych? Naszą drogę do optymalizacji zarządzania zasobem parkingów pracowniczych postanowiliśmy przedstawić w formie case study na blogu. 

Jesteśmy liderem w obszarze czystej energii. Dostarcza klientom na całym świecie energię elektryczną, ciepło i chłód, a także inteligentne rozwiązania, pozwalające na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów. Polski oddział Fortum mieszczący się we Wrocławiu od teraz także efektywnie zarządza innym zasobem – miejscami parkingowymi dla pracowników. 

 

Wyzwanie:

W Fortum stale szukamy sposobów na stworzenie pracownikom jak najlepszych warunków i atmosfery pracy. Zgłosiliśmy się do firmy Parkanizer z wyzwaniem zapewnienia wygodnego parkowania prawie 100 pracownikom naszego wrocławskiego biura, nie tworząc przy tym luki w zakresie bezpieczeństwa i organizacji parkingu przez zarządcę nieruchomości.

 

smartphone

 

Parametry parkingu: 57 miejsc parkingowych, 99 pracowników systematycznie korzystających z miejsc parkingowych
Wdrożenie systemu: Maj 2019

Efekt:

Dzięki wprowadzeniu aplikacji Share by Parkanizer w Fortum:

  • Wszyscy zainteresowani pracownicy mają możliwości zaparkowania na firmowych parkingach,
  • Dział Administracji ma stały dostęp do raportu dotyczącego wykorzystania parkingu, który zainspirował szereg decyzji związanych z optymalizacją parkingu,
  • Zmniejsza się czas jaki pracownicy przeznaczają na poszukiwanie miejsca, dzięki czemu obniżamy ilość spalin.

 

Wyniki:

Poniższy wykres pokazuje, ile miejsc codziennie jest udostępnianych (szary kolor), a ile rezerwowanych (morski kolor).

media

 

Z zebranych danych, wynika, że:

  • Średnio 362 razy w skali miesiąca kierowcy rezerwują miejsca parkingowe udostępnione przez innych pracowników,
  • Można powiedzieć, że parking firmy Fortum na stałe powiększył się o 12 miejsc – tyle średnio niewykorzystywanych miejsc dziennie dodatkowo wykorzystują inni pracownicy.

 

Jak to się udało?

Punkt wyjścia: 57 miejsc, zespół zorientowany na cel i spokój zarządcy

W momencie rozpoczęcia korzystania z Share by Parkanizer wynajmowaliśmy 57 miejsc – mimo to wielu pracowników było skazanych na poszukiwanie miejsca postojowego, nierzadko płatnego, poza parkingiem firmowym. Pracownicy Fortum mieli przekonanie, że sytuacja wynika nie z braku wystarczającej liczby miejsc, ale z braku odpowiedniego narzędzia do zarządzania parkingiem. Do raportu dotyczącego bieżącego wykorzystania miejsc parkingowych dostęp uzyskał także zarządca parkingu – dzięki temu zgodził się na wydanie większej liczby kart parkingowych, bowiem zyskał możliwość kontroli sytuacji.

Około 90 pracowników z wrocławskiego zespołu Fortum zostało zaproszonych do korzystania z Share by Parkanizer w maju 2019 roku.

Od początku narzędzie do udostępniania i rezerwowania miejsc parkingowych zyskiwało coraz większą popularność, a pracownicy firmy zaczęli regularnie udostępniać kolegom i koleżankom swoje miejsca na czas nieobecności. Każdy z pracowników otrzymał kartę dostępową, pozwalającą na wjazd na parking. Nie musieliśmy szukać dodatkowych miejsc parkingowych na innych parkingach w okolicy – wystarczyło zastosować narzędzie, do zarządzania tymi miejscami, które już mamy, co bezpośrednio przełożyło się na oszczędność porannych nerwów naszych Koleżanek i Kolegów, a także oszczędzamy środowisko skracając czas jazdy samochodem” – mówi Dorota Waligórska, Procurement and Real Estate Manager w firmie Fortum. „Dzięki elastycznemu podejściu przedstawicieli firmy dostarczającej nam aplikację Share by Parkanizer byliśmy w stanie wypracować najlepsze rozwiązanie dla naszych Pracowników i dostosować możliwości narzędzia na bieżąco do nieprzewidzianych wcześniej sytuacji. Narzędzie szybko się przyjęło, spotkało się z ogólnym zadowoleniem, a łatwość jego użytkowania wykluczyła niemalże całkowicie wyzwania zwykle występujące przy wprowadzaniu nowych rozwiązań.’’

 

 

 

Autorem tekstu i opiekunem case study jest Dorota Waligórska, Procurement and Real Estate Manager w firmie Fortum