Zgłaszanie awarii:
Numer alarmowy Pogotowia Energetycznego:
Numer alarmowy Pogotowia Gazowego:
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zawarcia, zmiany oraz przepisania umowy.
Operator Systemu Dystrybucyjnego (inaczej Operator, Dystrybutor, Dostawca) jest właścicielem infrastruktury (m.in. Twojego licznika), przez którą dostarczany jest prąd/gaz. Dystrybutor jest na stałe przypisany do danego obszaru Polski, więc nie możesz go zmienić.
Sprzedawca wystawia fakturę za zużyty przez Ciebie prąd/gaz oraz realizuje dodatkowe usługi, które możesz nabyć wraz z podpisaniem umowy. Poznaj naszą aktualną ofertę w zakładce Dla Domu -> Prąd i Gaz.
PPE - Punkt Poboru Energii / PPG - Punkt Poboru Gazu
Numer PPE/PPG nie jest tożsamy z numerem licznika.
PPE/PPG to miejsce, gdzie dostarczany jest prąd/gaz. Każdy Punkt Poboru posiada unikalny numer, na stałe do niego przypisany, natomiast numer licznika to fabryczny numer urządzenia, który może ulec zmianie wraz z jego wymianą.
Dla gospodarstw domowych przeznaczone są taryfy typu G (pierwszy znak).
Drugi znak 1 oznacza Twoją moc umowną, nie większą niż 40 kW, a 2 pozostałą moc umowną.
Trzeci znak oznacza ilość rozliczeniowych stref czasowych - jedna strefa oznacza, że przez całą dobę masz taką samą cenę za kWh sprzedanego prądu, a w przypadku dwustrefowej taryfy o różnej porze dnia posiadasz inną cenę za kWh sprzedanego prądu.
W zależności od Twojego rocznego zużycia paliwa gazowego, przynależysz do jednej z grup taryfowych: W-1, W-2, W-3, W-4.
Pierwszy znak oznacza rodzaj przesyłanego gazu. Klienci indywidualni pobierają gaz wysokometanowy, który jest najbardziej powszechny w gospodarstwach domowych.
Drugi znak oznacza ilość rocznego pobieranego przez Ciebie gazu. I tak:
1 - gdy odbierać będziesz nie więcej niż 305 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do kuchenek gazowych w gospodarstwach domowych);
2 - obowiązuje wówczas, gdy odbierzesz więcej niż 305 m3 i mniej niż 1215 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do podgrzewania wody użytkowej w gospodarstwach domowych);
3 - będzie obowiązywać, jeżeli odbierzesz ponad 1215 m3 gazu rocznie i mniej niż 8100 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do ogrzewania domu);
4 - obowiązuje, jeśli odbierasz ponad 8100 m3 gazu rocznie.
Trzeci znak oznacza liczbę odczytów układu pomiarowego w roku umownym.
W przypadku zawarcia umowy kompleksowej, Fortum będzie świadczyć na Twoje potrzeby usługę kompleksową, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej/paliwa gazowego oraz zapewnieniu świadczenia usług dystrybucji prądu/gazu. Wówczas otrzymasz jedną fakturę od Fortum, która zawiera w sobie opłaty za dystrybucję i sprzedaż.
Umowa rezerwowa to umowa sprzedaży energii elektrycznej lub paliwa gazowego, która generuje wysokie opłaty za zużycie medium. Zawiązuje się automatycznie w chwili, kiedy:
Zrealizujemy za Ciebie wszelkie formalności związane ze zmianą Sprzedawcy, tj. wypowiedzenie umowy dotychczasowemu Sprzedawcy, zgłoszenie zawarcia umowy sprzedaży Operatorowi Systemu Dystrybucyjnego oraz zawarcie nowej umowy o świadczenie usług dystrybucji.
Fortum w Twoim imieniu, na podstawie udzielonego Pełnomocnictwa, dokonuje zgłoszenia zmiany Sprzedawcy do Operatora na odpowiedniej Platformie Wymiany Informacji, nie wcześniej niż 90 dni i nie później niż 21 dni przed planowaną datą zmiany Sprzedawcy.
Nie, podczas procesu zmiany Sprzedawcy nie ma przerw w dostawie energii. Zmienia się jedynie firma wystawiająca fakturę za prąd/gaz.
Nie, nie ma potrzeby wymiany licznika.
Tak, poinformujemy Cię SMS-em o rozpoczęciu i zakończeniu procesu przejścia do Fortum.
Z wnioskiem o zmianę grupy taryfowej w prądzie możesz wystąpić do Operatora samodzielnie, bądź za naszym pośrednictwem, aczkolwiek dopiero po rozpoczęciu sprzedaży.
Zmianę grupy taryfowej dokonuje Operator w określonym przez siebie terminie.
Wniosek o bezpłatną zmianę grupy możesz złożyć nie częściej, niż raz na 12 miesięcy.
Kwalifikacji do danej grupy taryfowej w gazie dokonuje wyłącznie Operator, zgodnie z charakterystyką określoną w swojej taryfie.
Jeżeli chcesz przepisać licznik energii elektrycznej/gazu na siebie, bądź inną osobę, w pierwszej kolejności spiszcie protokół zdawczo-odbiorczy z dotychczasowym właścicielem. Następnie przedstawcie Fortum dokument potwierdzający prawo do lokalu (np. numer księgi wieczystej, umowa najmu, dzierżawy, akt notarialny), a my zajmiemy się wszelkimi formalnościami. Podpiszemy z Tobą umowę, a Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego również poinformujemy o zmianach. Cała procedura trwa około 3 miesiące (dokładny termin określa Operator).
Jeżeli chcesz przepisać licznik zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem portalu eBOK, telefonicznego na numer infolinii 122 100 000 lub przez formularz kontaktowy.
Protokół zdawczo-odbiorczy podpisujesz Ty i poprzedni właściciel lokalu. Konieczne jest, aby zawierał dokładną datę i stan licznika.
Dane możesz zmienić rejestrując się na portalu eBOK lub przez formularz kontaktowy.
Jeżeli przeprowadzasz się, a Twoja umowa z Fortum jest obowiązująca, możesz przenieść usługę sprzedaży na inny punkt poboru. Cała procedura trwa około 3 miesięcy (dokładny termin określa Operator).
Jesteś zainteresowany? Zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem portalu eBOK, telefonicznego na numer infolinii 122 100 000 lub przez formularz kontaktowy.
Odstąpienie od umowy jest formą rezygnacji z umowy, która przysługuje Ci, jako Konsumentowi, w przypadku zawarcia umowy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, nie wymagająca podawania przyczyny, zanim będziemy jeszcze Twoim Sprzedawcą. Jeżeli natomiast chcesz zakończyć z nami współpracę, wówczas konieczne jest wypowiedzenie umowy.
Aby odstąpienie od umowy było skuteczne, musisz złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia, a jeżeli w chwili zawarcia umowy miałeś ukończone 60 lat, w terminie 30 dni od jej zawarcia.
Jeżeli masz pytania dotyczące odstąpienia od umowy zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem portalu eBOK, telefonicznego na numer infolinii 122 100 000 lub przez formularz kontaktowy.
Aby rozwiązać z nami współpracę, konieczne jest wysłanie wypowiedzenia umowy w formie pisemnej na nasz adres korespondencyjny. W przypadku braku wymaganej formy, wypowiedzenie zostanie uznane za nieważne.
Jeżeli masz pytania dotyczące wypowiedzenia umowy zachęcamy do kontaktu za pośrednictwem portalu eBOK, telefonicznego na numer infolinii 122 100 000 lub przez formularz kontaktowy.
Posiadasz jednomiesięczny okres wypowiedzenia ze skutkiem na koniec miesiąca.
Jeżeli chcesz zapytać o szczegóły dotyczące wypowiedzenia zachęcamy do kontaktu telefonicznego na numer infolinii 122 100 000.
Jeżeli Twoja umowa dobiega końca, a nie wysłałeś wypowiedzenia ani nie przedłużyłeś umowy, ulega ona przedłużeniu na czas nieokreślony z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia. Umowa zostaje przedłużona na warunkach cenowych z ostatniego okresu obowiązywania cennika promocyjnego.
Reklamację, bądź skargę, możesz zgłosić:
- telefonicznie, kontaktując się na numer telefonu 122 100 000;
- korespondencyjnie na adres: Fortum Marketing and Sales Polska S.A., ul. Marynarki Polskiej 197, 80-868 Gdańsk;
- mailowo na adres: infopolska [małpa] fortum [kropka] com;
- za pośrednictwem eBOKa: pradigaz.ebok.fortum.pl;
- poprzez formularz kontaktowy: fortum.pl/formularz.
Pamiętaj, że niekiedy jedna forma nie będzie wystarczająca, np. w przypadku, kiedy kontaktujesz się z nami telefonicznie, a reklamacja/skarga wymaga od Ciebie dosłania kopii potrzebnych dokumentów.
Wniesienie reklamacji nie zwalania Cię z terminowego regulowania płatności.
Reklamacje i skargi niezwiązane z procesem rozliczeń rozpatrujemy w terminie 30 dni od daty ich wpłynięcia. Pamiętaj, że jest to maksymalny termin, a my dokładamy starań, aby udzielić Ci odpowiedzi szybciej.
Reklamacje związane bezpośrednio z rozliczeniami, rozpatrywane są w terminie 14 dni. W przypadku braku decyzji w wyznaczonym terminie, przysługuje Ci bonifikata zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 2500, dalej: Rozporządzenie taryfowe).
Fortum pozyskuje zarówno gaz, jak i energię z różnych giełd. Posiadamy umowy handlowe z najważniejszymi europejskimi graczami na rynku gazu i energii. Na podstawie tych umów nabywamy gaz i energię.
Awarie najlepiej zgłaszać na numer:
991 – numer alarmowy Pogotowia Energetycznego,
992 – numer alarmowy Pogotowia Gazowego.