Dwanaście lat temu weszła w życie ustawa umożliwiająca zmianę sprzedawcy energii elektrycznej. Pomimo dość długiego czasu wciąż świadomość, że taka możliwość istnieje, jest niska. W porównaniu z obywatelami innych krajów Unii Europejskiej, Polacy zmieniają sprzedawcę rzadko. Z czego to wynika?
Większość z nas nie ma najmniejszego problemu, żeby zmienić operatora telefonii komórkowej, dostawcę internetu czy bank. Wybieramy korzystniejszą dla nas ofertę, analizujemy konkurencję. W przypadku prądu wiele osób myśli, że na zawsze zostali przypisani do lokalnego sprzedawcy. A tymczasem oferty innych firm mogą okazać się lepiej dopasowane do naszych potrzeb.
Średnio w całej Unii Europejskiej dostawcę energii zmienia każdego roku jeden na dziesięciu klientów, a w Polsce jeden na dwustu (0,5%), co lokuje nas wśród kilku najbardziej biernych narodowości. Ze statystyk Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że w roku 2018 zmiany sprzedawcy dokonało 57 745 gospodarstw domowych.
Największe obawy przed zmianą sprzedawcy prądu
Klienci boją się całego procesu zmiany sprzedawcy sądząc, że będą musieli samodzielnie dopełnić mnóstwa formalności. Tymczasem większość z nich bierze na siebie nowy dostawca energii. Oto porównanie:
Odbiorca sam przeprowadza zmianę |
Odbiorca udziela pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy |
1. Wybór sprzedawcy i zawarcie umowy sprzedaży | 1. Wybór sprzedawcy i zawarcie umowy sprzedaży, udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy |
2. Wypowiedzenie obowiązującej umowy sprzedaży | 2. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą |
3. Zawarcie umowy o świadczenie usług dystrybucji | - |
4. Poinformowanie operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą | - |
5. Ewentualne dostosowanie liczników | - |
6. Odczyt licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą | - |
Jak widać, formalności po stronie Klienta wcale nie ma wiele, o ile zdecyduje się udzielić pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy.
Kolejną obawą jest lęk przed tym, że umowa będzie niejasno skonstruowana. Dlatego warto przed podpisaniem jakichkolwiek zobowiązań skonsultować się z kimś zaufanym oraz zadawać pytania konsultantowi. Powinien wyjaśnić wszelkie wątpliwości. Podejmując decyzję o zmianie koniecznie trzeba również sprawdzić, czy z dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej nie łączy nas umowa lojalnościowa. Zerwanie takiej umowy grozi karą finansową.
Korzyści ze zmiany sprzedawcy energii
Zmiana sprzedawcy prądu może być korzystna nie tylko z uwagi na atrakcyjną cenę. Firmy często oferują dodatkowe, przydatne usługi.
W przypadku Fortum klient, który zdecyduje się podpisać umowę, może otrzymać:
- dostęp do usług fachowców takich jak hydraulik, elektryk, ślusarz (szczegóły: Fortum Serwis)
- wakacje od płatności - możliwość przedłużenia terminu zapłaty o 14 dni, przy każdej fakturze (szczegóły: Wakacje od płatności)
- gwarancję Zielonej Energii - prąd otrzymywany wyłącznie z odnawialnych źródeł (szczegóły: Zielona energia)
Jak widać, poza energią elektryczną można otrzymać także dodatkowe usługi, a oferta jest stale rozwijana. Warto więc pamiętać, że nie jesteśmy zmuszeni do korzystania z usług konkretnego sprzedawcy energii i możemy dokonać zmiany na taką, która będzie dla nas optymalna.