Przejdź do głównej treści

Średni i duży biznes

Jak najlepiej kupować gaz i energię dla firmy?

23 stycznia 2025

Zakup gazu i energii to jedno z kluczowych wyzwań, przed jakimi stają współczesne firmy. Wiele z nich zastanawia się, jak i kiedy dokonać zakupu, aby uzyskać najniższą cenę. Chociaż takie podejście może wydawać się naturalne, Łukasz Mordasiewicz proponuje inne spojrzenie na ten problem.

Nowe spojrzenie na zarządzanie kosztami 

Zamiast dążyć wyłącznie do minimalizacji kosztów zakupu gazu i energii, najlepiej skupić się na zabezpieczeniu marży operacyjnej produktu. To podejście szczególnie sprawdzi się w firmach o dużej awersji do ryzyka, mocnej dyscyplinie kosztowej lub takich, w których koszty energii znacznie wpływają na rentowność.

Jak to działa w praktyce?

Aby powiązać przychody z kosztami energii, warto rozważyć poniższe scenariusze:

  1. Długoterminowe kontrakty - jeśli firma podpisuje roczny kontrakt na dostawy określonej ilości energii lub gazu w konkretnej cenie, dobrym momentem na zakup może być czas przyjmowania oferty. W ten sposób cena energii zostanie zabezpieczona w oparciu o założenia kontraktu sprzedaży.
  2. Elastyczne podejście - gdy cena jest decydującym czynnikiem (zwłaszcza przy dużej konkurencji), warto rozważyć pozostawienie części wolumenu na rynku SPOT lub wybór krótszych kontraktów terminowych, takich jak kontrakty miesięczne.

 

Poznaj portal zakupowy ClickPrice od Fortum

 

Plusy i minusy takiego podejścia

Takie podejście, choć nieidealne, ma swoje istotne zalety:

  • Zabezpieczenie przed stratami - firma może uniknąć konieczności realizacji nierentownych zamówień.
  • Eliminacja ryzyka operacyjnego - powiązanie kosztów energii z przychodami, zmniejsza ryzyko wpływu zmienności cen na marżę operacyjną.

Jednocześnie taka strategia ma jeden kluczowy minus: ogranicza możliwość zysków nadzwyczajnych, gdy ceny energii nagle spadną.

Lekcje z ostatnich lat

Ostatnie dwa lata pokazały, jak duża zmienność cen gazu i energii może wpływać na sytuację firm. Dlatego warto zastanowić się nad redefinicją funkcji celu w obszarze kontraktacji energii. Zabezpieczenie marży operacyjnej może okazać się bardziej efektywną strategią niż dążenie do zakupu w najniższej możliwej cenie.

Zmiana sposobu myślenia o zakupach gazu i energii może przynieść firmom stabilność finansową i ochronę przed ryzykiem. Powiązanie przychodów z kosztami energii pozwala na lepsze zarządzanie marżą operacyjną i unikanie nierentownych zamówień. Warto przeanalizować obecne podejście i rozważyć, czy nie jest to moment na zmianę strategii w obszarze kontraktacji energii.

 

Lukasz Mordasiewicz

Łukasz Mordasiewicz

Dyrektor Segmentu Klientów Kluczowych

Udostępnij to: