Konkurs na projekt rewitalizacji elektrociepłowni w Zabrzu to pierwsze wspólne przedsięwzięcie Fortum
i Politechniki Śląskiej. „Dzięki tej współpracy zyskamy nie tylko wartościowy projekt, ale również wykorzystamy zaangażowanie i energię śląskich studentów. Biorąc udział w konkursie, będą mieli szansę zdobycia pierwszych zawodowych doświadczeń i realizacji własnego pomysłu.” – mówi Roman Jamiołkowski, rzecznik prasowy Fortum Power and Heat Polska.
W ramach tworzenia projektu, uczestnicy konkursu będą musieli między innymi przeprowadzić analizę obszaru opracowania wraz z otaczającym go kontekstem przestrzennym oraz stworzyć koncepcję przekształcenia obiektów, takich jak sala kinowa - w nowoczesne centrum biurowo-konferencyjne. Projekt ma uwzględniać historyczną specyfikę terenu, jego symboliczne, funkcjonalne i komunikacyjne znaczenie. Studenci uczestniczący w konkursie – indywidualnie lub w dwuosobowych zespołach, są także zobowiązani do przedstawienia wizualizacji projektu w 3D.
Udział w konkursie pozwoli studentom na otrzymanie zaliczenia z przedmiotu: Projektowanie w kontekście kulturowym. Koordynatorem konkursu na uczelni jest dr inż. arch. Katarzyna Locher – Książek.
„Bardzo cieszymy się, że Fortum chce wykorzystać potencjał studentów Wydziału Architektury naszej uczelni. Wierzymy, że zwycięska koncepcja połączy zabytkowy charakter obiektu ze zwiększeniem jego funkcjonalności, rozpoczynając nowy etap w dziejach Elektrociepłowni Zabrze.” – mówi prof. Magdalena Żmudzińska-Nowak z Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Zabytkowy kompleks Elektrociepłowni Zabrze powstał pod koniec XIX stulecia. Zakład początkowo produkował tylko energię elektryczną, a od 1969 wytwarza również ciepło. Na terenie Elektrociepłowni znajdują się (między innymi jedne z najdłuższych hal w Polsce, wybudowane w stylu neoklasycystycznym, a także monumentalna budowla chłodni kominowej, oparta na stalowej konstrukcji.
Rozstrzygnięcie konkursu na opracowanie „projektu koncepcyjnego reprezentacyjnej strefy wejściowej zakładu” odbędzie się pod koniec obecnego semestru – wraz z wystawieniem ocen końcowych. Dodatkowo, poza nagrodą główną, komisja konkursowa wyróżni też dwie inne prace.