komunikat prasowy

Rozwój infrastruktury ładowania kołem zamachowym elektromobilności w Polsce

25 Styczeń 2018, 00:00

Projekt ustawy o elektromobilności wprowadza szereg korzyści dla osób i instytucji nabywających pojazdy zeroemisyjne np. zniesienie akcyzy na samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV). Ich właściciele będą mogli także liczyć na specjalne udogodnienia – jeździć buspasami, wjeżdżać do „czystych” stref miast, czy bezpłatnie parkować na specjalnie przygotowanych miejscach. W założeniach ustawa ma sprawić, aby samochody o napędzie elektrycznym stały się poważną alternatywą dla aut wyposażonych w silniki spalinowe. To dziś szczególnie istotne, biorąc pod uwagę bardzo wysoki poziom zanieczyszczenia szkodliwymi pyłami w obszarach miejskich.

Kluczowym aspektem rozwoju segmentu pojazdów elektrycznych w Polsce jest rozbudowana i sprawnie działająca sieć stacji ładowania. Według zapisów projektu ustawy w ciągu dwóch lat ma ich powstać około sześciu tysięcy. Dla sprawnej obsługi punktów ładowania, zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i ich operatorów, konieczne są sprawdzone rozwiązania informatyczne. W tym zakresie pomóc może Fortum, które posiada unikatową w skali Europy wiedzę oraz doświadczenie w zakresie zarządzania masową siecią stacji ładowania. – Sieć Fortum Charge & Drive liczy 1800 punktów i notuje ponad 90.000 ładowań miesięcznie. Z naszej usługi korzysta już ponad 40.000 użytkowników. Dzięki specjalnej aplikacji kierowcy mogą nie tylko zlokalizować najbliższą stację ładowania, ale również zweryfikować, czy w danym momencie nie jest ona zajęta przez innego użytkownika. Z kolei operatorzy w ramach systemu mogą przeprowadzić zdalny monitoring i diagnostykę poszczególnych punktów, cyklicznie śledzić średnie wykorzystanie swojej infrastruktury, czy np. zorganizować system płatności – mówi Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Mechanizmem, który sprzyja tworzeniu powszechnej sieci ładowania, obejmującej teren całego kraju, jest uruchamianie tego rodzaju punktów nie tylko na terenach należących do samorządów, ale również do podmiotów prywatnych. Doświadczenia skandynawskie pokazują, że tylko szeroko dostępna sieć, oparta o hotele, centra handlowe czy budynki biurowe, może dać impuls do wykorzystania samochodów elektrycznych przez większą liczbę użytkowników. Niezbędna jest też elastyczność ze strony dostawców energii elektrycznej i tworzenie przez nich korzystnych warunków dla użytkowników tego typu pojazdów, np., oferty na tańszy lub darmowy prąd we wskazanych godzinach nocnych. – Chętnie podzielimy się w Polsce naszym doświadczeniem z najbardziej rozwiniętych pod względem elektromobilności rynków. Swój know-how wykorzystujemy już w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Właśnie zawarliśmy porozumienie z węgierską firmą NKM National Utilities, w ramach której oprogramowanie Fortum umożliwi nadzór nad 100 punktami ładowania, które spółka zamierza wybudować w najbliższych miesiącach  – dodaje Ławrecki.

Obecna w Polsce od 2003 roku firma Fortum jest właścicielem elektrociepłowni w Częstochowie, Zabrzu i Bytomiu oraz sieci ciepłowniczej we Wrocławiu, Częstochowie oraz Płocku. W zakresie rozwiązań elektromobilnych firma jest zainteresowana przede wszystkim oferowaniem rozwiązań informatycznych opartych o system Charge & Drive dla operatorów stacji ładowania, ale nie wyklucza także udziału w projektach związanych z budowaniem nowych punktów ładowania.

 

***

Dalszych informacji udziela:

 

Jacek Ławrecki

Rzecznik Prasowy Fortum
tel: +48 662 183 746

jacek [kropka] lawrecki [małpa] fortum [kropka] com (jacek[dot]lawrecki[at]fortum[dot]com)