Przejdź do głównej treści

Słownik pojęć

Znajdziesz tu wyjaśnienie wszystkich istotnych nazw i terminów

Operator systemu dystrybucyjnego (inaczej dystrybutor, dostawca, OSD) jest właścicielem infrastruktury, przez którą dostarczany jest prąd lub gaz. To właśnie do operatora należy Twój licznik i to on jest odpowiedzialny za jego odczyt, naprawy lub wymianę. Operator jest na stałe przypisany do danego obszaru Polski. Nie można go zmienić.

Sprzedawca wystawia Ci fakturę za zużyty prąd lub gaz i realizuje dodatkowe usługi, które możesz nabyć wraz z podpisaniem umowy. Sprzedawcę prądu i gazu można zmienić. Jeśli podpiszesz umowę kompleksowej sprzedaży, sprzedawca oprócz części sprzedażowej będzie też fakturował opłaty dystrybucyjne na wspólnej fakturze.

To przypisany z urzędu sprzedawca prądu, który może sprzedawać Ci prąd w sytuacji, gdy rozwiążesz umowę z dotychczasowym sprzedawcą, ale nie wybierzesz nowego sprzedawcy. Sprzedawca rezerwowy jest określony w umowie o świadczenie usług dystrybucji.

Transport prądu lub gazu w celu ich dostarczenia do odbiorcy.

Punkt poboru energii (PPE) i punkt poboru gazu (PPG) to miejsce, do którego jest dostarczany prąd lub gaz. Każdy PPE/PPG ma nadany unikalny numer identyfikacyjny, który w przeciwieństwie do numeru licznika nie ulega zmianie. Numer PPG może być też określany jako numer punktu wyjścia.

To dokument, na którym wskazujemy Ci, ile energii prądu lub gazu zużyłeś według wskazań licznika w ostatnim okresie rozliczeniowym. Szczegółowe informacje o swojej fakturze znajdziesz tutaj.

Grupa taryfowa jest oznaczeniem grupy odbiorców, którzy korzystają z prądu i gazu według tych samych cen lub takich samych warunków ich stosowania. Podział według grupy taryfowej jest możliwy według takich kryteriów jak moc umowna, podział na strefy czasowe, wielkość rocznego zużycia i poziom napięcia sieci.

Wystawiamy ten dokument, jeśli Twój operator odczytuje stan licznika raz na pół roku lub rok. Wystawiamy taki dokument na cały rok z góry, na podstawie szacowanego zużycia. Wpłaty rozliczymy na fakturze. Dzięki temu nie zaskoczy Cię faktura z płatnością za cały rok.

Przykład: 

Raz na pół roku przychodzi inkasent spisać stan Twojego licznika. Według rzeczywistego zużycia kwota do zapłaty na fakturze wyniesie 400 zł. Do tej pory opłacałeś co miesiąc harmonogramy na kwotę 50zł, co daje łączną sumę 300zł. Na fakturze rozliczeniowej będzie widniała kwota do zapłaty 100zł, ponieważ rozliczymy na niej dotychczasowe zaliczki. 

To maksymalna moc czynna pobierana lub oddawana do sieci. Jest podawana w kW (jednostka mocy). Wartość mocy przyłączeniowej wybierasz z tabeli umieszczonej na wniosku o wydanie warunków przyłączenia.

Moc umowna to maksymalna ilość prądu, jaką operator zobowiązany jest w danej chwili dostarczyć do Twojego domu. Moc umowna nie może być większa od mocy przyłączeniowej.

To stworzony i udostępniony przez operatora zbiór danych o przeciętnym zużyciu prądu w poszczególnych godzinach. Jest on przydatny np. gdy zmienisz taryfę z jednostrefowej na dwustrefową, ale Twój licznik nie będzie jeszcze do tej zmiany dostosowany. Zużycie jest wówczas dzielone między strefy zgodnie z profilami operatora.

To zestaw cen i stawek opłat oraz warunków ich stosowania. Swoje taryfy mają zarówno sprzedawcy, jak i operatorzy.

To Twój unikalny numer, który pozwoli nam znaleźć Cię w systemie. Przy jego pomocy możesz również zarejestrować się na eBOK. Numer klienta składa się z 5 lub 6 cyfr.

To numer, który pozwoli nam zidentyfikować Twoje konto w systemie. Jeśli korzystasz u nas z gazu, prądu i usług medycznych, masz minimum 3 numery kont rozliczeniowych. Na każdym koncie rozliczamy inne medium. Zwróć uwagę, że ostatnie cyfry numeru rachunku bankowego do wpłat odpowiadają właśnie numerom kont rozliczeniowych.