Przejdź do głównej treści

Najczęstsze pytania B2B

Pytania dotyczące umów

W rozliczeniach prądu i gazu posługujemy się przede wszystkim numerem punktu poboru. PPE to punkt poboru energii, a PPG to punkt poboru gazu. Numer licznika może ulec zmianie wraz z jego wymianą. Numer punktu poboru jest natomiast stały.

G12

G (poziom napięcia sieci) 1 (moc umowna) 2 (ilość rozliczeniowych stref czasowych)

 

Dla gospodarstw domowych przeznaczone są taryfy typu G (pierwszy znak).

Drugi znak 1 oznacza Twoją moc umowną, nie większą niż 40 kW, a 2 pozostałą moc umowną.

Trzeci znak oznacza ilość rozliczeniowych stref czasowych - jedna strefa oznacza, że przez całą dobę masz taką samą cenę za kWh sprzedanego prądu, a w przypadku dwustrefowej taryfy o różnej porze dnia posiadasz inną cenę za kWh sprzedanego prądu.

W - 1 . 2

W (rodzaj przesyłanego gazu) - 1 (roczna ilość odbieranego paliwa gazowego (m3) . 2 (ilość odczytów w roku umownym)

Pierwszy znak oznacza rodzaj przesyłanego gazu. Klienci indywidualni pobierają gaz wysokometanowy, który jest najbardziej powszechny w gospodarstwach domowych.

Drugi znak oznacza ilość rocznego pobieranego przez Ciebie gazu. I tak:

1 - gdy odbierać będziesz nie więcej niż 305 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do kuchenek gazowych w gospodarstwach domowych);

2 - obowiązuje wówczas, gdy odbierzesz więcej niż 305 m3 i mniej niż 1215 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do podgrzewania wody użytkowej w gospodarstwach domowych);

3 - będzie obowiązywać, jeżeli odbierzesz ponad 1215 m3 gazu rocznie i mniej niż 8100 m3 gazu rocznie (jest to ilość, którą wykorzystuje się rocznie do ogrzewania domu);

4 - obowiązuje, jeśli odbierasz ponad 8100 m3 gazu rocznie.

Trzeci znak oznacza liczbę odczytów układu pomiarowego w roku umownym (okres od godziny 6:00 dnia 1 stycznia poprzedniego roku do godziny 6:00 dnia 1 stycznia danego roku).

umowa sprzedażowa + umowa dystrybucyjna = umowa kompleksowa

W przypadku zawarcia umowy kompleksowej, Fortum będzie świadczyć na Twoje potrzeby usługę kompleksową, polegającą na sprzedaży energii elektrycznej/paliwa gazowego oraz zapewnieniu świadczenia usług dystrybucji prądu/gazu. Wówczas otrzymasz jedną fakturę od Fortum, która zawiera w sobie opłaty za dystrybucję i sprzedaż.

Umowa rezerwowa to umowa sprzedaży energii elektrycznej lub paliwa gazowego, która generuje wysokie opłaty za zużycie medium. Zawiązuje się automatycznie w chwili, kiedy:

  • umowa sprzedaży z Twoim dotychczasowym Sprzedawcą zostanie rozwiązana, a Ty nie wybierzesz do tego czasu nowego Sprzedawcy;
  • wybrany przez Ciebie Sprzedawca nie będzie miał możliwości dokonania odpowiedniego zgłoszenia zmiany Sprzedawcy w określonym przez Operatora terminie;
  • Twój dotychczasowy Sprzedawca ogłosi upadłość.

Obecnie nie możemy zaoferować umowy dla prosumentów energii z mikroinstalacji. Jeśli zamontujesz panele już po podpisaniu z nami umowy, poinformuj nas o tym i złóż do nas wypowiedzenie aktualnej umowy. 

Zmiany w Umowie

Prąd
Grupę taryfową możesz zmienić raz na 12 miesięcy. Najszybciej zrobisz to na eBOK eBOK - Zewnętrzny link po wejściu w zakładkę „Kontakt”, a następnie „Zmiana grupy taryfowej”. Możesz skorzystać ze wzoru wniosku, który znajdziesz tutaj. Podpisany wniosek prześlij do nas e-mailowo lub listownie. Zgłosimy zmianę do Twojego operatora.

Gaz
Grupa taryfowa jest uzależniona od Twojego rocznego zużycia gazu lub mocy umownej. Grupa nie jest zmieniana na wniosek.

Skontaktuj się z nami telefonicznie, e-mailowo lub przez zakładkę „Kontakt” na koncie eBOK eBOK - Zewnętrzny link. Jeśli zmienił się Twój adres e-mail do kontaktu, pamiętaj, aby prośbę o zmianę złożyć z dotychczasowego adresu. Jeśli nie masz takiej możliwości, prosimy, wybierz inny kanał kontaktu.

Twój adres e-mail będzie autoryzowany, jeśli z jego użyciem zarejestrujesz konto na portalu eBOK. Możesz też skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 122 100 000. Prośbę o dodanie adresu e-mail (z jego wskazaniem) możesz też wysłać do nas e-mailowo. Taką dyspozycję sporządź na piśmie, odręcznie podpisz i wyślij do nas jej skan lub zdjęcie na adres:
vip.poland@fortum.com

 

Jeśli zmienił się adres punktu poboru (np. z powodu zmiany lub nadania nazwy ulicy), możemy zaktualizować dane na podstawie dokumentu, który taką zmianę potwierdza. Może to być np. uchwała rady miasta lub gminy.

Zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, czy utrata prawa do lokalu, nie wiąże się z możliwością bezkosztowego rozwiązania umowy. Jeśli nie możesz dalej prowadzić działalności, skontaktuj się z nami. Każdą sprawę traktujemy indywidualnie, dlatego postaramy się znaleźć optymalne rozwiązanie.

Rozwiązanie umowy

Jeżeli Twoja umowa dobiega końca, a nie wysłałeś wypowiedzenia ani nie przedłużyłeś umowy, może ona ulec przedłużeniu na kolejnych 12 miesięcy.

Oświadczenie o wypowiedzeniu umowy możesz złożyć tylko listownie na adres Fortum Marketing and Sales Polska S.A. ul. Marynarki Polskiej 197, 80-868 Gdańsk. Dopuszczamy też formę elektroniczną, jeśli zostanie podpisana z użyciem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Pamiętaj, że wiążąca jest data wpłynięcia pisma, a nie jego nadania.

Okres wypowiedzenia może być różny i zależy od zapisów w umowie. Jeżeli chcesz zapytać o długość Twojego okresu wypowiedzenia, zachęcamy do kontaktu telefonicznego z nami. Jesteśmy do dyspozycji od poniedziałku do piątku w godz. 7:00-17:00 pod numerem 122 100 000.

Zgłoszenia

Reklamację lub skargę, możesz zgłosić: 

- telefonicznie, kontaktując się na numer telefonu 122 100 000,

- korespondencyjnie na adres: Fortum Marketing and Sales Polska S.A., ul. Marynarki Polskiej 197, 80-868 Gdańsk,

- mailowo na adres: %20vip.poland@fortum.com,

- za pośrednictwem eBOKa eBOKa - Zewnętrzny link,

- poprzez formularz kontaktowy.

Tak. Wniesienie reklamacji nie zwalnia Cię z terminowego regulowania płatności. Pamiętaj, że jeśli uznamy reklamację, wystawimy dla Ciebie fakturę korygującą.

Reklamacje i skargi niezwiązane z procesem rozliczeń rozpatrujemy w ciągu 30 dni od daty ich wpłynięcia. Pamiętaj, że jest to maksymalny termin, a my dokładamy starań, aby udzielić Ci odpowiedzi szybciej. 

 

Reklamacje związane bezpośrednio z rozliczeniami, rozpatrujemy są w ciągu 14 dni. W przypadku braku decyzji w wyznaczonym terminie, przysługuje Ci bonifikata zgodnie z przepisami prawa.[1]

[1] Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 29 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 2500, dalej: Rozporządzenie taryfowe).