Twoje dane osobowe przetwarzamy w określonych z góry celach w oparciu o umowę, Twoją zgodę, obowiązek prawny lub nasz prawnie uzasadniony interes. Z Twoich danych korzystać będziemy w następujących celach:
3.1 Świadczenie usług i obsługa klienta
Gromadzimy i wykorzystujemy dane osobowe, aby przetwarzać zamówienia, dostarczać produkty i usługi, zapewniać obsługę klienta oraz zarządzać płatnościami, umowami i transakcjami.
Zakres danych niezbędny do realizacji usług zależy od danego produktu lub usługi. Przykładowo, usługi internetowe wymagają najczęściej uwierzytelnienia użytkownika, a umowy na dostawę energii elektrycznej – pomiaru jej zużycia. Twoje zgłoszenia i wiadomości przetwarzane są przez nasz dział obsługi klienta, żeby zapewnić ich obsługę. Dział obsługi klienta może również zaoferować optymalny rodzaj umowy, przygotowany w oparciu o Twoje dane. W sprawach związanych z umową możemy się z Tobą komunikować telefonicznie, listownie, pocztą elektroniczną, za pośrednictwem czatu, zautomatyzowanych połączeń telefonicznych lub innych kanałów cyfrowych, w tym mediów społecznościowych.
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych dla potrzeb świadczenia usług i obsługi jest zwykle umowa. Gdy wymaga tego prawo, możemy poprosić o Twoją zgodę na świadczenie określonych usług, na przykład opartych na lokalizacji.
3.2 Komunikacja w celach sprzedaży i marketingu oraz komunikacja z interesariuszami
Możemy skontaktować się z Tobą w celach marketingowych, nawet jeśli nie jesteś naszym klientem. W przypadkach, w których wymagają tego przepisy prawa, poprosimy o Twoją zgodę na kontakt, w innych sytuacjach podstawą prawną kontaktu jest nasz uzasadniony interes. Bez Twojej zgody możemy korzystać z tradycyjnych kanałów marketingowych, takich jak poczta i kontakt bezpośredni. Natomiast wysyłanie zautomatyzowanych elektronicznych wiadomości marketingowych oraz kontakty telefoniczne, które dotyczą Waszych relacji klienckich i biznesowych z nami, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami mogą wymagać Twojej zgody. Przeprowadzamy także loterie i konkursy.
Poza prowadzeniem naszej własnej komunikacji marketingowej i sprzedaży korzystamy w tym zakresie ze wsparcia partnerów, którzy mogą kontaktować się z Tobą w sprawie naszych produktów i usług w oparciu o własne listy klientów lub sprzedawać nasze produkty i usługi w swoich placówkach.
Poniżej możesz przeczytać więcej na temat różnych rodzajów marketingu. W punkcie 10 - Twoje prawa i jak z nich skorzystać przeczytasz więcej o tym, jak zarządzać swoimi preferencjami dotyczącymi komunikacji marketingowej.
Przetwarzanie danych osobowych aktualnych klientów indywidualnych i biznesowych w celach marketingowych jest dozwolone bez ich uprzedniej zgody. Natomiast przesyłanie komunikatów marketingowych drogą elektroniczną takiej zgody wymaga.
Naszym klientom indywidualnym, którzy aktualnie zamawiają nasze produkty i usługi, przesyłamy regularnie oferty i informacje o produktach i usługach, które mają znaczenie dla relacji z tymi klientami. Przesyłamy te komunikaty na adres e-mail lub telefon podany przez Ciebie w ramach naszej relacji.
Naszym klientom biznesowym (pracownikom firm będących naszymi aktualnymi lub potencjalnymi klientami, partnerami biznesowymi lub interesariuszami) przesyłamy oferty i informacje o naszych produktach, usługach, wydarzeniach promocyjnych, które mają znaczenie z punktu widzenia pełnionej przez nich funkcji. Przesyłamy te komunikaty na adres służbowy, który otrzymaliśmy od klienta, jego firmy lub z publicznego źródła (wtedy, kiedy jest to dopuszczalne).
Klientom przesyłamy informacje marketingowe oraz biuletyny rozsyłane automatycznie drogą elektroniczną, o ile wyrazili zgodę na ich subskrypcję. Takie wiadomości mogą zawierać informacje o produktach i usługach podmiotów z grupy Fortum lub o produktach i usługach firm partnerskich. W imieniu naszych partnerów możemy także uzyskiwać zgody marketingowe.
Aby skontaktować się z Tobą celem przedstawienia produktów lub usług Fortum lub naszych partnerów, możemy skorzystać z tradycyjnych kanałów komunikacji marketingowej (pocztowego, bezpośredniego), chyba że zablokowałeś użycie swoich danych kontaktowych w tym celu. W przypadku kontaktu telefonicznego wymagana jest Twoja zgoda.
Prezentujemy reklamy naszych produktów i usług użytkownikom odwiedzającym naszą stronę internetową lub strony naszych partnerów poprzez umieszczenie na tych stronach przekierowujących plików cookies lub pikseli (narzędzie analityczne), które umożliwiają nam (lub stronie trzeciej działającej w naszym imieniu) wyświetlenie reklamy Fortum temu samemu użytkownikowi odwiedzającemu inne strony internetowe. Aby skierować do Ciebie reklamę w mediach społecznościowych, możemy skorzystać z Twojego numeru telefonu lub adresu e-mail, o ile wyraziłeś na to zgodę. Żeby prezentować Ci reklamy w aplikacjach mobilnych, możemy wykorzystywać dane dotyczące Twojego sposobu używania danej aplikacji oraz dane na Twój temat z systemu CRM. Kupujemy także usługi reklamowe od firm zewnętrznych, które kierują reklamy na temat produktów i usług Fortum do istotnych dla nas odbiorców – w takim przypadku Fortum nie przetwarza tych danych. Więcej na temat naszych praktyk reklamowych możesz przeczytać w naszej [polityce stosowania plików cookies].
Dla potrzeb marketingu i reklamy korzystamy z danych zbieranych w ramach relacji z klientem i w badaniach satysfakcji klienta i z danych o zachowaniu w sieci oraz danych pochodnych np. przewidujących zainteresowania użytkowników. Na podstawie tych danych możemy sprawić, by komunikacja marketingowa była bardziej trafna i skuteczna oraz przesyłać Ci bardziej spersonalizowane oferty. Przykładem danych pochodnych jest segment, który mówi nam, czy dany użytkownik zamieszkuje raczej na przedmieściach czy np. w szeregowcu. Możesz także otrzymać skierowaną do Ciebie ofertę dlatego, że na przykład niedawno się przeprowadziłeś/-aś.
Zarządzamy relacjami z interesariuszami poprzez komunikowanie istotnych zagadnień oraz promowanie organizowanych przez nas wydarzeń. Komunikaty przesyłane są bezpośrednio drogą e-mailową na adresy otrzymane od interesariuszy lub ich firm.
3.3 Rozwój produktu i usługi
Przetwarzamy dane osobowe, żeby móc doskonalić i tworzyć lepsze usługi dla naszych klientów, wspierać proces podejmowania decyzji biznesowych oraz uwzględniać informacje zwrotne od klientów oraz ich potrzeby. Podstawą przetwarzania danych dla celów rozwoju produktów i usług jest nasz prawnie uzasadniony interes. Cele te realizujemy, pozyskując informację zwrotną bezpośrednio od użytkowników z wykorzystaniem sondaży, paneli badawczych, wywiadów, kwestionariuszy i innych form badania rynku; poprzez użycie danych generowanych w ramach analityki na podstawie analizy korzystania z naszych usług; poprzez wykorzystanie nagranych i transkrybowanych rozmów telefonicznych dla celów szkoleniowych i poprawy jakości usług; oraz przez testowanie funkcji systemu z użyciem tymczasowych przykładowych danych gromadzonych podczas zwykłego korzystania z usług.
Przetwarzanie danych w celu rozwoju naszych produktów i usług odbywa się zasadniczo, na tyle, na ile to możliwe, z wykorzystaniem zdepersonalizowanych danych. W przypadku gdy w związku z badaniem opinii zbierane są Twoje faktyczne dane kontaktowe lub gdy wywiad z Tobą jako klientem przeprowadzamy osobiście, możemy poinformować Cię odrębnie o wykorzystaniu Twoich danych kontaktowych w związku z tym konkretnym badaniem lub wywiadem. Sporadycznie możemy używać próbek prawdziwych danych, na przykład, by przetestować działanie naszych systemów.
W celach analitycznych nie przetwarzamy danych identyfikujących, ale agregujemy duże ilości danych dotyczących korzystania z usług w celu tworzenia modeli statystycznych, raportów, prognoz i analiz trendów, aby wesprzeć proces podejmowania decyzji biznesowych. W tym celu tworzymy analizy dotyczące działania danej usługi/funkcji oraz obliczamy wartości segmentów klienckich, wykorzystywane następnie do zwiększenia naszej sprzedaży i poprawy komunikacji marketingowej zgodnie z opisem w pkt 3.2.5.
3.4 Obowiązki prawne
Przetwarzamy dane osobowe, żeby wypełnić nasze obowiązki wynikające z przepisów prawa, mna przykład zasad rachunkowości i przepisów podatkowych, a także ustawodawstwa dotyczącego przeciwdziałania praniu pieniędzy.
3.5 Ochrona praw i gwarantowanie bezpieczeństwa naszych usług i klientów
Używamy danych osobowych do ochrony i zagwarantowania naszych praw oraz praw naszych klientów. Podstawą przetwarzania danych dla celów obrony przed roszczeniami, dochodzenia wierzytelności, sprawdzania historii kredytowej, bezpieczeństwa informacji oraz zapobiegania oszustwom i niewłaściwemu postępowaniu jest zwykle nasz prawnie uzasadniony interes. Dane osobowe wykorzystywane są do zapewnienia bezpieczeństwa naszych produktów i usług, na przykład przez prowadzenie rejestrów dostępu, tworzenie kopii zapasowych, uwierzytelnianie użytkowników oraz zapobieganie cyberatakom.