Edukuj mieszkańców co zrobić jeśli zaobserwują brak c.o. lub c.w.u.?

Wydrukuj plakat i powieś na klatce!
cyfryzacja energetyka

Nowe technologie wspierają zarządzanie energetyką cieplną – te cyfrowe pojęcia warto znać

Blog ZARZĄDZAJ SMART / Cyfrowe rozwiązania

styczeń 2023

Od lat nowe technologie zmieniają rynek, a cyfryzacja dotyka niemal wszystkich dziedzin życia oraz branż gospodarki. Nie inaczej jest w przypadku nieruchomości. Dzięki rozwojowi technologicznemu kierowanie energetyką cieplną, kontrolowanie jej i rozliczanie stały się wygodniejsze, bardziej efektywne, a jednocześnie bezpieczne. Oto jakie pojęcia cyfrowe warto znać, by komunikacja na linii mieszkaniec-zarządca lub dostawca energii odbywała się sprawnie i by w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii w tej dziedzinie.

Co znajdziesz w artykule:

Cyfryzacja towarzyszy nam na co dzień i to się już nie zmieni. Doświadczamy tego zarówno w pracy, wykorzystując zaawansowane technologie, jak i w smart domach, korzystając z systemów do sterowania różnymi sprzętami, a także komunikując się różnymi kanałami z innymi ludźmi. W dziedzinie energetyki cyfryzacja wiąże się ze sporymi ułatwieniami, a także zwiększeniem wydajności i bezpieczeństwa. Co to oznacza w praktyce?

Od monitorowania do rozliczeń – cyfryzacja w zarządzaniu energetyką cieplną

Niewątpliwie w ostatnich dekadach energetyka przechodzi znaczącą transformację. Tym, co współcześnie szczególnie przyświeca przeprowadzanym zmianom, są: dążenie do energooszczędności, ekologia, propagowanie odnawialnych źródeł energii i wprowadzanie usprawniających te procesy zmian w prawie. Rozwój nowych technologii dobrze współgra z tymi dążeniami. Jakie są najważniejsze cele cyfryzacji w usługach związanych z ciepłownictwem?

  • skuteczne, bieżące monitorowanie węzła cieplnego;
  • minimalizacja kosztów zużywanego ciepła w budynku, przy równoczesnej poprawie efektywności energetycznej;
  • usprawnienie komunikacji na linii mieszkańcy – zarządca;
  • szybkie i precyzyjne pozyskiwanie odczytów z urządzeń i przygotowywanie rozliczeń;
  • zarządzanie okresowymi przeglądami urządzeń i systemów;
  • zwiększenie jakości usług związanych z komfortem cieplnym mieszkańców;
  • bezpieczeństwo – szybkie wykrywanie ewentualnych nieprawidłowości czy wadliwych urządzeń, a także powiadomienia o alertach.

Cyfryzacja pomaga więc na każdym etapie: począwszy od kwestii związanych z bieżącym kontrolowaniem sprawności działania systemu, poprzez komunikację między poszczególnymi stronami, aż po sprawy związane z rozliczeniem czy niepożądanymi, nagłymi sytuacjami.

To właśnie dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym możemy więc dziś zdalnie odczytywać liczniki, na bieżąco sprawdzać aktualny lub historyczny stan zużycia energii, otrzymywać SMS-y z informacją o awariach, mieć stały wgląd do faktur czy cieszyć się bezpieczeństwem związanym z monitorowaniem systemów i szybkim wykrywaniem nawet najmniejszych nieprawidłowości.

Cyfrowe pojęcia, które warto znać

Z jakimi cyfrowymi pojęciami najczęściej spotykają się mieszkańcy, gdy chcą przesłać stan licznika, wejść do systemu dostawcy ciepła, sprawdzić raporty zużycia czy zgłosić awarię? Warto je znać!

  • AI, czyli sztuczna inteligencja – to systemy, które naśladując inteligencję ludzką, wykonują różne skomplikowane działania, takie jak analizy danych, a to w energetyce jest niezwykle ważne. Znacząco zwiększają tym samym wydajność i produktywność przedsiębiorstwa, są też bardzo pomocne np. przy przygotowywaniu prognoz zużycia energii.
  • Aplikacje webowe i mobilne – to specjalne oprogramowania działające na komputerach i urządzeniach mobilnych. W zarządzaniu energetyką cieplną dedykowane aplikacje sprawdzają się zarówno w pracy zarządców czy dostawcy ciepła, jak i codzienności mieszkańców, usprawniając ich wzajemną komunikację. Często to właśnie za pośrednictwem aplikacji można np. przesłać stan licznika, sprawdzić zużycie, zobaczyć fakturę, zgłosić awarię lub otrzymywać ważne powiadomienia. Mogą także być elektronicznym odpowiednikiem raportów czy rejestrów prowadzonych przez zarządców.
  •  Login – to identyfikator danego użytkownika, który pozwala wejść do danego systemu i uzyskać dostęp do konkretnych danych. Umożliwia zalogowanie się do konkretnych aplikacji czy portali. Sam login jest jawny, natomiast tajne jest osobiste hasło, które podaje się wraz z nim podczas logowania.
  • Transmisja/przesył danych – to po prostu przesyłanie konkretnych informacji z jednego urządzenia cyfrowego do innego, za pośrednictwem sieci internetowej.
  • eBOK – elektroniczne Biuro Obsługi Klienta, z całodobowym dostępem. Umożliwia (po zalogowaniu się danego użytkownika) dostęp do danych związanych z konkretnym mieszkaniem czy domem – bieżącego zużycia, faktur, umów i innych dokumentów czy aktualnych informacji o czasowych wyłączeniach prądu.
  • Chmura obliczeniowa – sposób udostępnienia użytkownikowi za pośrednictwem sieci internetowej pewnych zasobów (np. bazy danych, analiz czy przestrzeni dyskowej) należących do dostawcy. Pozwala na przechowywanie danych, plików czy aplikacji poza lokalną siecią firmową – w „chmurze”, czyli na serwerach rozmieszczonych na całym świecie. Chętnie wykorzystuje się je w nowoczesnym oprogramowaniu wspomagającym zarządzanie nieruchomościami. Zaletami są tu: niższe koszty, mobilność, brak ograniczeń co do zasobów danych i bezpieczeństwo.
  • Internet Rzeczy (IoT) – to system urządzeń elektrycznych, które automatycznie (bez ingerencji człowieka) komunikują się ze sobą i wymieniają danymi. Daje to możliwość skutecznej i precyzyjnej analizy działania systemów wewnętrznych budynku.
  • Technologia dwustronnej komunikacji i monitoring – technologia dwustronna oparta jest na module GSM, do którego podpięte są urządzenia węzła ciepłowniczego; przesyła w ten sposób parametry i dane do Centrum Monitoringu. Dwustronna komunikacja między węzłem i centrum pozwala dokonywać natychmiastowej oceny poszczególnych parametrów. W Centrum Monitoringu gromadzone są wszystkie ważne dane związane z nadzorowaniem urządzeń węzła cieplnego. Dzięki temu w przypadku nietypowych zdarzeń możliwa jest natychmiastowa reakcja.
  • ML (machine learning) – samouczący się system, który na bieżąco analizuje duże ilości danych; wykonuje skomplikowane analizy, jakie normalnie zajęłyby pracownikom mnóstwo czasu.

Cyfryzacja w dziedzinie nieruchomości na pewno będzie nadal przybierać na sile, umożliwiając minimalizowanie kosztów zużywanego ciepła w budynku przy równoczesnej poprawie jego efektywności energetycznej, a także wspierając sprawne zarządzanie energetyką. Cyfrowe kanały komunikacji, płynna wymiana informacji oraz możliwość zdalnego dostępu do danych to komfort codziennej współpracy i liczne korzyści dla wszystkich stron – mieszkańców, zarządców i dostawców energii.

Contact by email

Zapisz się do Newslettera

Zapisz się

Zobacz inne artykuły

WSZYSTKIE ARTYKUŁY

Zobacz więcej ciekawych i przydatnych publikacji z branży

Zobacz

ZAPYTAJ EKSPERTA

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedź się więcej na nurtujący Cię temat.

Zadaj pytanie

ZNAJDŹ ODPOWIEDŹ

Sprawdź odpowiedzi Ekspertów na zadane pytania

Zobacz odpowiedzi