Przejdź do głównej treści

Jak monitorowanie mediów może zmniejszyć koszty ogrzewania? 

W obliczu narastających problemów związanych z „kryzysem energetycznym i klimatycznym”, efektywne gospodarowanie zasobami staje się kluczowe. Dziś, bardziej niż kiedykolwiek, efektywność energetyczna to nie tylko teoria, ale konkretne działania, które mają wpływ na nasze codzienne życie. W szczególności dotyczy to mediów wykorzystywanych w naszych domach, takich jak ciepło czy woda. Mądre zarządzanie tymi zasobami nie tylko wspiera ochronę środowiska, ale również przekłada się na oszczędności w domowych budżetach. Zarządcy nieruchomości mają teraz możliwość aktywnie wspierać te zmiany, dzięki narzędziom do monitorowania zużycia mediów oraz szybkiej reakcji na ewentualne awarie. Warto poznać sposoby, które umożliwiają takie działania – to krok w stronę zrównoważonego i ekonomicznego zarządzania. 

Zarządcy nieruchomości chcąc wydajnie zarządzać zasobami takimi jak energia czy woda, muszą być w pełni świadomi dwóch kluczowych aspektów: ile wynosi zużycie mediów oraz jaki jest stan urządzeń i instalacji w budynku – co umożliwia skuteczne rozliczanie mediów. 

Co znajdziesz w artykule:

Dlaczego warto monitorować zużycie mediów na bieżąco?

Zwykle zarządcy nieruchomości i mieszkańcy sprawdzają zużycie mediów przy okazji rozliczeń. Standardowo zużycie mediów w budynku rozliczane jest raz na kwartał lub raz na pół roku w przypadku zimnej i ciepłej wody oraz raz do roku w przypadku ogrzewania. Oznacza to, że na co dzień mieszkańcy nie są świadomi, ile dokładnie danego medium zużywają. W rezultacie nie dostrzegają oni związku z podejmowanymi działaniami, mającymi na celu ograniczenie zużycia ciepła a wysokością rachunków. 

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że ciepło to ok. 60-70% całkowitych kosztów za media. Zmniejszenie średniej temperatury w mieszkaniu o zaledwie 1 stopień przekłada się na ok. 5% niższe koszty ogrzewania. Ponadto, obniżając temperaturę w mieszkaniu o 1 stopień ograniczamy emisję CO2 o wartość, jaką pochłania w sumie 10 dorosłych drzew. Zatem aby mieszkańcy mogli efektywniej gospodarować mediami, muszą mieć regularny dostęp do danych na temat ich zużycia. Zdaje sobie z tego sprawę także ustawodawca, wprowadzając odpowiednie uregulowania prawne w tym zakresie. 

I tak wymagania ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw, w art. 16 nakładają na właścicieli lub zarządców budynków wielolokalowych obowiązek zastąpienia do 1 stycznia 2027 r. ciepłomierzy, podzielników kosztów ogrzewania lub wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej zamontowanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmienianej w art. 3, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, urządzeniami posiadającymi funkcję zdalnego odczytu. 

Z kolei o obowiązku spoczywającym na właścicielu lub zarządcy budynku wielolokalowego, polegającym na nieodpłatnym przekazywaniu raz w miesiącu informacji o zużyciu ciepła wszystkim użytkownikom lokali zaopatrywanym w energię cieplną, chłodniczą lub ciepłą wodę użytkową z centralnego źródła w budynku, w którym rozliczenie jest dokonywane na podstawie ciepłomierzy lub w podzielników kosztów ogrzewania bądź wodomierzy do pomiaru ciepłej wody użytkowej, posiadających funkcję zdalnego odczytu, mówi art. 45c ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne Prawo energetyczne - Zewnętrzny link. 

Czy stan urządzeń i instalacji w budynku ma wpływ na koszty za media? 

Powszechnie panuje zgoda co do tego, że docieplenie budynku znacząco wpływa na zmniejszenie zapotrzebowania na energię cieplną. Nieco mniej uwagi poświęca się temu, że stan instalacji wewnętrznych w budynku również może mieć niebagatelny wpływ na zużycie mediów. Rożnego rodzaju niesprawności urządzeń zostają często identyfikowane dopiero w momencie dokonywania rozliczenia mediów w danym budynku czy wspólnocie. 

Rodzące się z tego tytułu wątpliwości i reklamacje przysparzają kłopotów zarówno mieszkańcom, jaki i zarządcom. Ci pierwsi muszą niejednokrotnie mierzyć się z dużymi niedopłatami, które stanowią niespodziewany wydatek w domowym budżecie. Problem jest jeszcze trudniejszy do rozwiązania w przypadku mieszkań wynajmowanych. Nowi lokatorzy, chcąc wyjaśnić sytuację, często zgłaszają swoje wątpliwości właścicielowi, a ten z kolei – włącza do sprawy zarządcę. Na nim spoczywa wówczas ciężar wyjaśnienia źródeł problemu. To on także musi szukać rozwiązań przy okazji poważniejszych awarii i wyjaśnić wszelkie niejasności dotyczące odczytu. Zarządca także głowi się, jak zbilansować rozliczenie medium w lokalach i budynku, w przypadku gdy awaria nastąpiła w instalacji wspólnej. Tego typu rozmowy z mieszkańcami zwykle nie należą do przyjemnych. Można jednak uniknąć sytuacji, w których w ogóle będą konieczne. Wcześniej jednak warto sobie zobrazować na konkretnym przykładzie, jakiego rzędu starty finansowe mogą się wiązać z przeciekiem w instalacji. 

Pęknięta rura, wielkie straty - ile kosztuje wyciek wody o przekroju 2 mm?

Ten, kto zna powiedzenie „ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka”, może sobie łatwo wyobrazić, jak to się ma do wycieku wody – nawet, jeśli jest to strużka o przekroju zaledwie 2 mm. O tym, ile kosztuje taki wyciek, przekonali się w drugim półroczu 2023 r. mieszkańcy jednej z dużych, wrocławskich spółdzielni mieszkaniowych. Pęknięcie rury z ciepłą wodą w korytarzu piwnicznym, a więc w części wspólnej nieruchomości, nastąpiło wieczorem i zostało zauważone przez jednego z mieszkańców dopiero następnego dnia po południu. Od momentu wystąpienia awarii do czasu przyjazdu serwisu minęły 24 h. W tym czasie woda wyciekała z prędkością 100l/h, czyli w ciągu doby strata wyniosła 2400 l (2,4 m3). Według obowiązujących wówczas stawek (zimna woda 11,80 zł/m3, podgrzanie wody – 40,99 zł/m3), starta finansowa opiewała na 126,696 zł/ m3, nie licząc strat materialnych, wynikających z zalania pomieszczenia, w którym akurat znajdowały się nowe, czekające na montaż meble. Z pozoru niewielki wyciek spowodował szkody na ponad 1350 zł. 

Problem, wynikający z braku możliwości szybkiego zareagowania na awarię, może się zdarzyć w każdym mieszkaniu. W końcu cieknąca spłuczka to dość powszechna usterka. Warto mieć świadomość, że nawet niezbyt duży wyciek – ok. 10 litrów na godzinę, czyli mniej więcej pojemność jednego zbiornika spłuczki – może wygenerować miesięczną stratę w wysokości niemal 85 zł, licząc według podanych wcześniej stawek. 

Utrzymanie sprawnej instalacji bez szybkiego wykrywania usterek czy awarii jest możliwe, ale niepozbawione wyzwań. I choć obecnie zdecydowana większość urządzeń (wodomierzy, ciepłomierzy) generuje szereg komunikatów informujących o możliwości wystąpienia awarii bądź próbie ingerencji, dane te zazwyczaj nie są w porę odczytywane. Nikt nie zagląda przecież codziennie do wodomierzy/ciepłomierzy, żeby sprawdzić, czy nie wystąpił jakiś błąd. Odczyty radiowe dokonywane są najczęściej przy okazji rozliczenia, czyli raz na kwartał, raz na pół roku, czasem raz na rok. W tej sytuacji zarządca nie jest w stanie na czas zareagować na potencjalny problem. Mogą go w tym wyręczyć systemy zdalnego odczytu, zamontowane na stałe w budynku.  

Rys. 1. Przykładowe komunikaty generowanie przez urządzenia pomiarowe

Przykład alarmu generowanego przez urządzenie

Możliwy problem

Stały pobór wody

Wyciek wody np. nieszczelność w pionie, cieknąca spłuczka w lokalu

Duży stały pobór wody

Pęknięcie lub poważne rozszczelnienie instalacji

Ciągły przepływ wsteczny

a) Źle zamontowane urządzenie – złe wskazania urządzenia spowodują problem przy rozliczaniu zużycia mediów w spółdzielni/wspólnocie

b) Próba oszustwa

c) Różnice ciśnień w instalacji (do rozważenia montaż zaworów zwrotnych)

Próba ingerencji w urządzenie

Próba oszustwa

Próba ingerencji w optykę urządzenia

Próba oszustwa

Przyłożenie magnesu do urządzenia

Próba oszustwa

Naruszenie plomby

Próba oszustwa

Przepływ większy niż maksymalny

Niedokładne wskazania urządzenia. Problem przy bilansowaniu strat wody i rozliczeniu.

Błąd czujnika temperatury

Awaria ciepłomierza. Konieczne wezwanie serwisu.

Błąd komunikacji z modułem

Brak komunikacji w odczycie radiowym. Problem z pozyskaniem danych do rozliczenia.

Konieczne wezwanie serwisu.

Niski poziom baterii

Konieczne wezwanie serwisu.

Brak transmisji danych

Brak komunikacji w odczycie radiowym. Problem z pozyskaniem danych do rozliczenia.

Konieczne wezwanie serwisu.

Zdalne monitorowanie zużycia mediów –wspracie  dla zarządcy nieruchomości 

Dzięki systemom zdalnego odczytu zarządca nieruchomości może na bieżąco otrzymywać powiadomienia o alarmach generowanych przez urządzenia, a także śledzić zużycie mediów. Mając takie informacje, jest w stanie sprawnie zareagować w przypadku awarii (która inaczej pozostałaby przez długi czas niewykryta), a także ma zawsze na wyciągnięcie ręki dane potrzebne do rozliczenia zużycia mediów w budynku. 

Żeby jednak taki system sprawnie działał, konieczne jest ciągłe monitorowanie pracy urządzeń, nie tylko przy okazji rozliczeń. Przykładem takiego rozwiązania jest Fortum Monitoring Media, usługa pozwalająca na ciągły odczyt (co godzinę i całodobowo), gromadzenie danych z liczników (wodomierzy, ciepłomierzy) oraz ich prezentację w dedykowanych aplikacjach. Zarządca ma do nich stały dostęp, a dodatkowo ma także możliwość ustawienia automatycznych powiadomień (sms, e-mail) w razie wygenerowania  wybranego rodzaju alarmu. Powiadomienia mogą być wysłane zarówno do samego zarządcy, jak i wskazanego przez niego serwisu. 

Zarządca ma również dostęp do danych historycznych, dzięki czemu w łatwy sposób może pozyskiwać dane do rozliczeń i analiz oraz odpowiadać na ewentualne zapytania mieszkańców. Dane mogą być wyeksportowane do formatu .xlsx lub .csv w celu dalszej obróbki lub wgrania do innego systemu. 

Zarządzanie zużyciem wody i ciepła – korzyści dla mieszkańca

W ramach usługi zarządca może także udostępnić mieszkańcom aplikację mobilną Moje Fortum, w której każdy z nich zobaczy dane o zużyciu w swoim lokalu oraz zostanie poinformowany w razie wystąpienia alarmu o stałym poborze wody – mogącym świadczyć o wycieku – lub o przekroczeniu zużycia powyżej ustalonego poziomu. 

Tego typu funkcjonalność wspiera mieszkańców w świadomym gospodarowaniu wodą i ciepłem. Zwiększa świadomość zużycia mediów i powiązania z ponoszonymi kosztami. Ponadto każdy mieszkaniec ma wówczas możliwość porównania zużycia mediów w swoim lokalu do średniego zużycia w całym budynku, co może go zmotywować do lepszego zarządzania tymi zasobami.  

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA

Jeśli zainteresowały Cię nasze treści i chcesz otrzymywać regularne informacje o nowych artykułach, praktycznych materiałach oraz poradach, zapisz się do naszego Newslettera.

Zobacz więcej artykułów z kategorii

Ciepło sieciowe / informator dla zarządców

Informator dla Zarządców nieruchomości

Wiemy, że postanowienia, wynikające ze zmieniającej się sytuacji prawno-finansowej, wprowadzają wiele nowych obowiązków, których spełnienie może nie być łatwe.

Dlatego stworzyliśmy Informator dla Zarządców nieruchomości, który podsumowuje najważniejsze zagadnienia, wynikające ze zmian w prawie energetycznym.

ZAPYTAJ EKSPERTA

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedz się więcej na nurtujący Cię temat.

ZNAJDŹ ODPOWIEDŹ

Sprawdź odpowiedzi ekspertów na zadane pytania

Zobacz inne artykuły

Zobacz wszystkie artykuły

Udostępnij to: