Cyfrowe rozliczenia ciepła i wody – nowy standard zarządzania nieruchomościami
Czy wiesz, jak automatyzacja cyfrowa zmienia sposób zarządzania nieruchomościami? Dzięki nowym technologiom możliwe jest nie tylko usprawnienie pracy, ale także rozwiązanie wielu problemów związanych z rozliczeniami mediów. Okazuje się, że najlepsze efekty osiąga się, kiedy innowacyjne rozwiązania są precyzyjnie dopasowane do potrzeb zarządcy i wspólnoty. Usługa rozliczeniowa Fortum dla MTBS w Płocku to doskonały przykład, jak takie podejście przynosi realne korzyści.

Co znajdziesz w artykule:
- Nowe technologie dostosowane do potrzeb
- Precyzja, oszczędność, bezpieczeństwo i komfort
- Jak wygląda rozliczenie w praktyce?
Cyfrowe wsparcie zarządców nieruchomości
Zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, lokatorzy mają prawo do nieodpłatnego uzyskania informacji o kosztach i wielkości zużycia ciepła na cele związane z centralnym ogrzewaniem i niezależnie na cele związane z przygotowaniem ciepłej wody użytkowej. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa (ustawa z 17.04.1997 roku Prawo energetyczne; ustawa z 16.05.2016 roku o efektywności energetycznej oraz przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawach) zarządcy budynków wielolokalowych powinni przekazywać mieszkańcom informacje o ilości ciepła zużywanego w budynku w podziale na poszczególne instalacje odbiorcze. Zmiany dotyczące rozliczania energii wynikają z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 868) a także wspomnianego Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska.
Cyfrowa usługa Fortum nie tylko pomaga wywiązać się z tego obowiązku. Jest unikalna w skali kraju – informacje z rozliczeniem kosztów dla każdego lokalu trafiają bezpośrednio do lokatorów w formie comiesięcznego rozliczenia.
Jak działa to w praktyce? Dobrym przykładem będzie MTBS w Płocku. Zarządca potrzebował rozwiązania zapewniającego skuteczne rozliczenia ciepła oraz dostarczanie mieszkańcom rzetelnych wyliczeń. Naszym celem było więc maksymalne usprawnienie całego procesu i przedstawienie precyzyjnych danych.
Usługa świadczona jest dla 2159 lokali w 59 budynkach. Wdrożenie efektywnej automatyzacji procesu odczytu liczników i przygotowywania rozliczeń przyniosło korzyści na wielu polach.
Skuteczne rozliczenie mediów we wspólnocie mieszkaniowej
Niezwykle istotne w przygotowaniu i rozwoju nowej usługi były wskazówki, jasne wymagania i dzielenie się doświadczeniem zawodowym ze strony prezesa MTBS, Mirosława Kłobukowskiego. Budynki wyposażono w ciepłomierze i wodomierze ciepłej wody użytkowej z funkcją odczytu radiowego. Zainstalowane liczniki ogrzewania umożliwiają bieżący monitoring zużycia ciepła w poszczególnych lokalach. W węźle cieplnym zainstalowano podlicznik umożliwiający rozdzielenie ciepła na przygotowanie ciepłej wody użytkowej i centralne ogrzewanie. Nadawane przez liczniki sygnały odczytywane są w trybie ciągłym przez zainstalowane na klatkach schodowych koncentratory danych i przekazywane do chmury obliczeniowej Fortum. Na ich podstawie, po wystawieniu faktury za ciepło, Fortum dokonuje w programie rozliczeniowym podziału zużycia na poszczególne lokale mieszkalne. Co istotne, wszystkie budynki MTBS opomiarowane są tak, by precyzyjnie można było rozdzielić koszty przygotowania ciepłej wody użytkowej i koszty ogrzewania. Są one wyszczególnione zarówno na fakturze, jak i w rozliczeniach dla mieszkańców. Takie podejście zapewnia przejrzystość i rzetelność w zarządzaniu dostawami energii cieplnej i w rozliczaniu jej kosztów.
Jakie jeszcze udogodnienia rozwiązanie przynosi klientowi? Korzyści są wieloaspektowe. Przede wszystkim daje ono możliwość rozliczenia mediów na podstawie faktycznego zużycia, a nie w oparciu o prognozy. Obecnie dane pozyskiwane są automatycznie, nie ma konieczności angażowania pracowników czy korzystania z usług zewnętrznych. Nadzór nad urządzeniami pomiarowymi jest dzięki tej nowoczesnej technologii niezwykle skuteczny, a komunikacja efektywna. Wartość dodana to możliwość szybkiej identyfikacji ewentualnych usterek.
Dane z liczników obejmują nie tylko aktualne stany i historyczne zużycie, ale również informacje o potencjalnych nieprawidłowościach w działaniu, co pozwala na szybkie wykrycie i usunięcie awarii. Zarządca posiada dostęp do aktualnych danych w aplikacji Fortum Monitoring Media. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji powiadomień sms i e-mail w razie wystąpienia niepożądanych alarmów. Dzięki tej usłudze zarządca może skutecznie analizować i kontrolować koszty ogrzewania w bloku.
Rzetelne rozliczenie c.o. i c.w.u. w praktyce
okatorzy otrzymują dokument rozliczeniowy, na którym znajduje się informacja o ilości ciepła zużywanego w budynku w podziale na poszczególne instalacje odbiorcze. Obejmuje on ilość i koszty pobranego ciepła rozliczenie c.o. w podziale na potrzeby centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dzięki tej funkcjonalności usługi, odciążamy zarządcę w temacie przekazywania tych informacji lokatorom. Ponadto wiedza na temat ilości i kosztów zużytkowanego ciepła na określone wyżej cele, umożliwia zarządcy i lokatorom lepsze zarządzanie tymi kosztami.
Wykonane rozliczenie c.o. i c.w.u. trafia do przygotowanej przez Fortum aplikacji generującej dokumenty dla mieszkańców. Jej zaletą jest możliwość dostosowania zawartości i formatu dokumentów do wymagań każdego klienta. Rozliczenia mogą być przekazane odbiorcom na różne sposoby – wysłane w formie elektronicznej do zarządcy, udostępnione mieszkańcom w aplikacji lub dostarczone listownie. MTBS korzysta obecnie z ostatniej wymienionej opcji. Jednocześnie zarządca otrzymuje mailowo zbiorczy raport, zawierający rozliczenia dla wszystkich lokali mieszkalnych oraz wyliczenie różnic pomiędzy fakturą za ciepło, a sumą opłat z rozliczeń (różnica ta wchodzi w skład tzw. „ciepła wspólnego”). Dzięki temu zarządca dysponuje aktualną wiedzą o stanie rozliczeń, niezbędną w bieżącej komunikacji z mieszkańcami.
Nowa usługa pozwala nie tylko wywiązywać się zarządcy z obowiązków, ale dodatkowo promuje oszczędne korzystanie z ciepła, zwiększając świadomość lokatorów dotyczącą zużycia mediów i jego korelacji z kosztami. Z czasem usługa będzie rozszerzana o kolejne, praktyczne funkcje i usprawnienia, na przykład możliwość rozliczenia w przypadku zmiany lokatora w dowolnym momencie okresu rozliczeniowego. Dzięki nowej usłudze rozliczanie ogrzewania w bloku staje się precyzyjne i przejrzyste.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Jeśli zainteresowały Cię nasze treści i chcesz otrzymywać regularne informacje o nowych artykułach, praktycznych materiałach oraz poradach, zapisz się do naszego Newslettera.
Zobacz więcej artykułów z kategorii

Informator dla Zarządców nieruchomości
Wiemy, że postanowienia, wynikające ze zmieniającej się sytuacji prawno-finansowej, wprowadzają wiele nowych obowiązków, których spełnienie może nie być łatwe.
Dlatego stworzyliśmy Informator dla Zarządców nieruchomości, który podsumowuje najważniejsze zagadnienia, wynikające ze zmian w prawie energetycznym.
ZAPYTAJ EKSPERTA
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedz się więcej na nurtujący Cię temat.