Nowa usługa cyfrowa dzięki bliskiej współpracy Fortum i MTBS w Płocku
01 Sierpień 2024, 13:38
Automatyzacja cyfrowa w dziedzinie zarządzania nieruchomościami przynosi dziś swoistą rewolucję. Usprawnia pracę i rozliczenia mediów oraz pozwala rozwiązać wiele problemów. Okazuje się, że najlepsze rezultaty można otrzymać dostosowując nowe technologie do konkretnych potrzeb zarządcy i wspólnoty. Usługa rozliczeniowa przygotowana przez Fortum dla MTBS w Płocku jest tego żywym przykładem.
Co znajdziesz w artykule:
- Nowe technologie dostosowane do potrzeb
- Precyzja, oszczędność, bezpieczeństwo i komfort
- Jak wygląda rozliczenie w praktyce?
Nowe technologie dostosowane do potrzeb
Zgodnie z wymogami Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, lokatorzy mają prawo do nieodpłatnego uzyskania informacji o kosztach i wielkości zużycia ciepła na cele związane z centralnym ogrzewaniem i niezależnie na cele związane z przygotowaniem ciepłej wody użytkowej. Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa (ustawa z 17.04.1997 roku Prawo energetyczne; ustawa z 16.05.2016 roku o efektywności energetycznej oraz przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawach) zarządcy budynków wielolokalowych powinni przekazywać mieszkańcom informacje o ilości ciepła zużywanego w budynku w podziale na poszczególne instalacje odbiorcze. Zmiany dotyczące rozliczania energii wynikają z Ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustawy o efektywności energetycznej oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 poz. 868) a także wspomnianego Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska.
Cyfrowa usługa Fortum nie tylko pomaga wywiązać się z tego obowiązku. Jest unikalna w skali kraju – informacje z rozliczeniem kosztów dla każdego lokalu trafiają bezpośrednio do lokatorów w formie comiesięcznego rozliczenia.
Kontynuując długoletnią współpracę z MTBS w Płocku niektóre elementy usługi dopasowano do nowej rzeczywistości. Zarządca potrzebował rozwiązania zapewniającego skuteczne rozliczenia ciepła oraz dostarczanie mieszkańcom rzetelnych wyliczeń. Założeniem projektu było więc maksymalne usprawnienie całego procesu i przedstawienie precyzyjnych danych.
Usługa świadczona jest dla 2159 lokali w 59 budynkach. Wdrożenie efektywnej automatyzacji procesu odczytu liczników i przygotowywania rozliczeń przyniosło korzyści na wielu polach. Jak wyglądało przekucie tej idei w praktykę?
Precyzja, oszczędność, bezpieczeństwo i komfort
Niezwykle istotne w przygotowaniu i rozwoju nowej usługi były wskazówki, jasne wymagania i dzielenie się doświadczeniem zawodowym ze strony prezesa MTBS Mirosława Kłobukowskiego. Budynki wyposażono w ciepłomierze i wodomierze ciepłej wody użytkowej z funkcją odczytu radiowego. W węźle cieplnym zainstalowano podlicznik umożliwiający rozdzielenie ciepła na przygotowanie ciepłej wody użytkowej i centralne ogrzewanie. Nadawane przez liczniki sygnały odczytywane są w trybie ciągłym przez zainstalowane na klatkach schodowych koncentratory danych i przekazywane do chmury obliczeniowej Fortum. Na ich podstawie, po wystawieniu faktury za ciepło, Fortum dokonuje w programie rozliczeniowym podziału zużycia na poszczególne lokale mieszkalne. Co istotne, wszystkie budynki MTBS opomiarowane są tak, by precyzyjnie można było rozdzielić koszty przygotowania ciepłej wody użytkowej i koszty ogrzewania. Są one wyszczególnione zarówno na fakturze, jak i w rozliczeniach dla mieszkańców. Takie podejście zapewnia przejrzystość i rzetelność w zarządzaniu dostawami energii cieplnej i w rozliczaniu jej kosztów.
Jakie jeszcze udogodnienia rozwiązanie przynosi klientowi? Korzyści są wieloaspektowe. Przede wszystkim ważna jest możliwość rozliczenia mediów na podstawie faktycznego zużycia, a nie w oparciu o prognozy. Obecnie dane pozyskiwane są automatycznie, nie ma konieczności angażowania pracowników czy korzystania z usług zewnętrznych. Nadzór nad urządzeniami pomiarowymi jest dzięki tej nowoczesnej technologii niezwykle skuteczny, a komunikacja efektywna. Wartość dodana to możliwość szybkiej identyfikacji ewentualnych usterek.
Dane z liczników obejmują nie tylko aktualne stany i historyczne zużycie, ale również informacje o potencjalnych nieprawidłowościach w działaniu, co pozwala na szybkie wykrycie i usunięcie awarii. Zarządca posiada dostęp do aktualnych danych w aplikacji Fortum Monitoring Media. Istnieje również możliwość ustawienia w aplikacji powiadomień sms i e-mail w razie wystąpienia niepożądanych alarmów.
Jak wygląda rozliczenie w praktyce?
Lokatorzy otrzymują dokument rozliczeniowy, na którym znajduje się informacja o ilości ciepła zużywanego w budynku w podziale na poszczególne instalacje odbiorcze. Obejmuje on ilość i koszty pobranego ciepła w podziale na potrzeby centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody użytkowej. Dzięki tej funkcjonalności usługi, odciążamy zarządcę w temacie przekazywania tych informacji lokatorom. Ponadto wiedza na temat ilości i kosztów zużytkowanego ciepła na określone wyżej cele, umożliwia zarządcy i lokatorom lepsze zarządzanie tymi kosztami.
Wykonane rozliczenia trafiają do przygotowanej przez Fortum aplikacji generującej dokumenty dla mieszkańców. Jej zaletą jest możliwość dostosowania zawartości i formatu dokumentów do wymagań każdego klienta. Rozliczenia mogą być przekazane odbiorcom na różne sposoby – wysłane w formie elektronicznej do zarządcy, udostępnione mieszkańcom w aplikacji lub dostarczone listownie. MTBS korzysta obecnie z ostatniej wymienionej opcji. Jednocześnie zarządca otrzymuje mailowo zbiorczy raport, zawierający rozliczenia dla wszystkich lokali mieszkalnych oraz wyliczenie różnic pomiędzy fakturą za ciepło, a sumą opłat z rozliczeń (różnica ta wchodzi w skład tzw. „ciepła wspólnego”).
Nowa usługa pozwala nie tylko wywiązywać się zarządcy z obowiązków, ale dodatkowo promuje oszczędne korzystanie z ciepła, zwiększając świadomość lokatorów dotyczącą zużycia mediów i jego korelacji z kosztami. Z czasem usługa będzie rozszerzana o kolejne, praktyczne funkcje i usprawnienia, na przykład możliwość rozliczenia w przypadku zmiany lokatora w dowolnym momencie okresu rozliczeniowego.
Zobacz inne artykuły
Nowe regulacje w efektywności energetycznej budynków. Co zmienia dyrektywa EPBD?
CO SŁYCHAĆ W BRANŻY
Bardzo ważnym aspektem polityki energetycznej UEj w kontekście postępujących zmian klimatycznych jest zwiększanie efektywności energetycznej budynków. Jednym z kluczowych narzędzi legislacyjnych w tym zakresie stała się dyrektywa EPBD.
Zoptymalizowane zarządzanie kosztami CO i CWU dzięki innowacyjnemu monitoringowi mediów
CYFROWE ROZWIĄZANIA
Nowoczesny monitoring mediów ułatwia efektywne zarządzanie kosztami CO (centralnego ogrzewania) i CWU (ciepłej wody użytkowej) oraz wpływa na ich optymalizację. Jakie inne korzyści przynosi monitorowanie zużycia mediów na poziomie całego budynku oraz indywidualnych lokali?
WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Zobacz więcej ciekawych i przydatnych publikacji z branży