Jak rozmawiać z mieszkańcami o kosztach ogrzewania?
Temat ogrzewania jest jednym z najczęściej poruszanych w rozmowach z mieszkańcami wspólnot i spółdzielni mieszkaniowych. Niejednokrotnie bywa on newralgiczny, stanowiąc źródło nieporozumień i zbędnych napięć. To prawdziwe wyzwanie, aby w prosty i zrozumiały sposób wytłumaczyć mieszkańcom, co składa się na rozliczenia kosztów mediów, jak można je kontrolować i w końcu - co zrobić, aby je obniżyć?

Rozliczanie ogrzewania w bloku - transparentność i edukacja
Podstawą dobrej komunikacji w kwestii kosztów związanych z ogrzewaniem jest jasne i przejrzyste przedstawienie ich struktury. Podczas przygotowywania corocznych rozliczeń, warto przygotować proste zestawienia obrazujące udział poszczególnych składowych w rachunkach.
Nie każdy mieszkaniec musi znać się na technicznych szczegółach dotyczących ciepłownictwa, opomiarowania instalacji czy samych rozliczeń mediów. Aby usprawnić komunikację i uniknąć powtarzających się pytań, warto zawczasu stworzyć ogólnodostępny słowniczek dla mieszkańców, zawierający definicje podstawowych pojęć oraz tłumaczący zalezności między nimi – np. opisujący różnice między kosztami stałymi (np. opłata za moc zamówioną) a zmiennymi (zużycie energii).
Dzięki temu mieszkańcy zyskają wiedzę, co i z jakiego powodu wpływa na wysokość ich zaliczek czy rachunków za media. Dzięki temu rozliczenia centralnego ogrzewania w spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnocie staną się cenną okazją do wymiany wiedzy.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco!

Czytelne informowanie o oszczędnościach energii
Niejednokrotnie zdarza się, że energooszczędne inwestycje spotykają się z oporem ze strony mieszkańców ze względu na brak zrozumienia, jakie efekty mogą one przynieść w dłuższej perspektywnie czasowej. Zamiast koncentrować się wyłącznie na kosztach ponoszonych na poczet modernizacji, warto wskazywać praktyczne efekty działań oszczędnościowych, np.:
„dzięki dociepleniu budynku możemy zmniejszyć zużycie ciepła o 15% w skali roku”,
„wdrożenie systemu sterowania czynnikiem grzewczym pozwoli nam zaoszczędzić średnio X zł rocznie na lokal”.
Takie komunikaty uzasadniają racjonalność podejmowanych decyzji lepiej niż suche zestawienia wydatków, a dodatkowo pokazują mieszkańcom, że zarządcy zależy na aktywnym i kompleksowym poszukiwaniu oszczędności dla osiedla.
Nie do przecenienia jest również angażowanie mieszkańców w podejmowane decyzje. W przypadku wspólnot mieszkaniowych sytuacja jest stosunkowo prosta - większość inwestycji musi zostać zaakceptowana w toku głosowania przez właścicieli lokali. W tym samym czasie lokatorzy budynków należących do spółdzielni mieszkaniowych często zostają postawieni przed decyzją zarządu. Takie sytuacje mogą budzić zastrzeżenia mieszkańców, dlatego dobrą praktyką mogą okazać się spotkania (także w formie online), podczas których mieszkańcy będa mieli szansę poznać możliwe warianty inwestycji czy planowane modernizacje. Proste ankiety lub głosowania mogą być narzędziem budującym poczucie współodpowiedzialności i sprawczości.
Dialog, nie monolog – wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe rozmawiają
Zarządca nie powinien być jedynie dostawcą suchych informacji o rozliczeniach ogrzewania. Ważne jest stworzenie przestrzeni do zadawania pytań i zgłaszania obaw. Otwarta postawa, cierpliwość i empatia pomagają uniknąć konfliktów z mieszkańcami i budować obustronne zaufanie. Jak w praktyce realizować dialog o efektywności energetycznej budynku i wynikających z niej kosztach ogrzewania?
- Spotkania lub maile w formule Q&A – zarządca może cyklicznie organizować spotkania polegające na wyjaśnianiu najczęściej poruszanych kwestii i udzielaniu odpowiedzi na pytania, jakie mieszkańcy zadają przy okazji różnych istotnych wydarzeń z życia wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni - corocznych rozliczeń, zmian regulaminów, czy startu sezonu grzewczego.
- Kanały bieżącej komunikacji – nie wszyscy mieszkańcy uczestniczą w zebraniach. Warto udostępniać alternatywne formy kontaktu, np. skrzynkę mailową, dedykowaną infolinię czy stronę internetową.
- Empatia i prosty język – temat ogrzewania często łączy się z emocjami, bo dotyczy domowego budżetu. Warto unikać hermetycznych pojęć technicznych i mówić językiem korzyści oraz przykładów z życia codziennego.
- Dwustronność rozmowy – dialog to także aktywne słuchanie. Zarządca może zyskać cenne informacje o potrzebach mieszkańców – np. czy są gotowi na inwestycje w energooszczędne rozwiązania, czy raczej oczekują minimalizacji kosztów bieżących.
Prawdziwy dialog sprawia, że mieszkańcy nie czują się jedynie odbiorcami decyzji, równymi partne. Dzięki temu nawet rozmowy na trudne tematy – jak niedopłaty, zmiany w rozliczaniu kosztów mediów czy kosztowne modernizacje – stają się znacznie łatwiejsze.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Jeśli zainteresowały Cię nasze treści i chcesz otrzymywać regularne informacje o nowych artykułach, praktycznych materiałach oraz poradach, zapisz się do naszego Newslettera.
Zobacz więcej artykułów z kategorii
ZAPYTAJ EKSPERTA
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedz się więcej na nurtujący Cię temat.