Awaria ciepłej wody lub ogrzewania – o czym warto pamiętać?

Awarie instalacji grzewczych to jedne z częstszych wyzwań, z którymi muszą mierzyć się zarządcy nieruchomości. Warto zawczasu przygotować się na ich wystąpienie i wypracować schemat postępowania, który pomoże w sprawnym i szybkim zażegnaniu problemu.
Jak wykryć awarię?
Szybka reakcja i trafna diagnoza są kluczowe dla sprawnego usunięcia usterki oraz uniknięcia jej poważniejszych konsekwencji. Przyczyny awarii ciepłej wody lub ogrzewania mogą być różne – od uszkodzeń mechanicznych, przez parametry czynnika grzewczego, aż po problemy z zasilaniem węzła cieplnego. Objawy, które mogą wskazywać na awarię to:
- Brak ciepłej wody lub ogrzewania w całym budynku lub jego części,
- Nierównomierne nagrzewanie się grzejników,
- Spadek ciśnienia w instalacji c.o. lub c.w.u.,
- Niepokojące dźwięki w instalacji (stuki, szumy),
- Wycieki lub widoczne uszkodzenia.
Nieocenioną pomocą w identyfikacji rodzaju i umiejscowienia awarii mogą okazać się systemy monitorujące pracę instalacji grzewczych. Dostarczają one informacji o bieżących parametrach pracy urządzeń i wykrywają wszelkie anomalie, zanim staną się one odczuwalne dla mieszkańców.
Warto pamiętać, że wczesne zlokalizowanie usterki pozwala na szybszą interwencję i minimalizację kosztów naprawy.
Brak ciepłej wody lub ogrzewania - etapy postępowania w razie awarii
Krok 1: Weryfikacja zgłoszenia
Jeśli źródłem informacji o awarii są mieszkańcy, w pierwszej kolejności skontaktuj się z nimi w celu weryfikacji zgłoszenia i ustalenia skali problemu. Może okazać się, że objawy zaobserwowane w pojedynczym lokalu świadczyć będą o szerszym problemie dotykającym całego budynku.
Krok 2: Identyfikacja przyczyny i zawiadomienie serwisu technicznego
Jeśli masz taką możliwość, sprawdź stan podstawowych parametrów czynnika grzewczego i ciepłej wody użytkowej. Przeprowadź kontrolę ciśnienia, prędkości przepływu, a także temperatury zarówno na zasilaniu, jak i powrocie.
Uzyskane w ten sposób dane przekaż serwisowi technicznemu. Dzięki temu serwisanci będą w stanie lepiej przygotować się do potencjalnych napraw i szybciej zlokalizować źródło awarii. Jak przebiega obsługa zgłoszeń technicznych w Fortum? Przeczytaj w naszym artykule Od zgłoszenia do rozwiązania - jak przebiega obsługa zgłoszeń technicznych.
Krok 3: Powiadomienie mieszkańców
Poinformuj osoby dotknięte skutkami awarii o jej możliwych przyczynach oraz przewidywanym czasie naprawy. Pamiętaj, aby na bieżąco pozostawać w kontakcie z mieszkańcami i stale informować ich o działaniach podejmowanych przez Ciebie lub pracowników technicznych.
Może okazać się, że w celu usunięcia usterki konieczne będzie uzyskanie dostępu do poszczególnych lokali mieszkalnych. Stała i klarowna komunikacja usprawni ten proces i rozwieje możliwe wątpliwości właścicieli mieszkań.
W przypadku dłuższej awarii ogrzewania, w miarę możliwości postaraj się zapewnić dostęp do alternatywnych źródeł ciepła (np. grzejniki elektryczne).
Krok 4: Usunięcie awarii
Pamiętaj, że nieumiejętne usuwanie usterek na własną rękę może prowadzić do pogłębienia się problemu. Jeśli nie dysponujesz wiedzą i doświadczeniem w zakresie napraw instalacji ciepłowniczych, najlepszą opcją będzie skorzystanie z pomocy wykwalifikowanego serwisu.
Jeśli jesteś klientem Fortum, w przypadku wystąpienia awarii każdorazowo możesz liczyć na kompleksowe wsparcie techniczne ze strony firmy Bilfinger Industrial Services Polska Sp. z o.o. Jako autoryzowany podwykonawca Fortum, pracownicy Bilfinger posiadają uprawnienia i kwalifikacje do usuwania usterek w systemach ciepłowniczych oraz przeprowadzania niezbędnych prac serwisowych.
Sam proces obsługi Twojego zgłoszenia oraz usuwania awarii może trwać od kilku do kilkunastu godzin w zależności od skali i wagi problemu. Po usunięciu awarii powiadom mieszkańców o zakończonych pracach i przeprowadź kontrolę instalacji pod kątem ewentualnych usterek wtórnych.
Jak przeciwdziałać awariom ciepłej wody i ogrzewania?
Po zażegnaniu awarii zaplanuj wdrożenie działań zapobiegawczych, aby zabezpieczyć się przed jego ponownym wystąpieniem.
Dobrą praktyką będzie zaplanowanie corocznych, gruntownych przeglądów technicznych instalacji c.o. i c.w.u. Dzięki nim zarządca nieruchomości ma możliwość określenia sprawności danych elementów i zaplanowania niezbędnych prac modernizacyjnych.
Uwaga! Wiele awarii następuje na skutek uszkodzeń elementów instalacji przez obecne w pomieszczeniach węzła gryzonie. Warto pamiętać, że w takich przypadkach do obowiązków zarządcy nieruchomości należy regularna deratyzacja całego budynku, w tym również kotłowni.
Prócz napraw i przeglądów technicznych, warto rozważyć wdrożenie systemu, który pozwala na monitorowanie pracy instalacji grzewczej.
Wśród zalet takich rozwiązań możemy wymienić m.in.
- Wczesne wykrywanie awarii: system analizuje parametry pracy urządzeń i wykrywa anomalie, zanim ich skutki staną się odczuwalne dla mieszkańców.
- Powiadomienia w czasie rzeczywistym: w przypadku wykrycia nieprawidłowości, zarządca otrzymuje odpowiednie powiadomienie drogą elektroniczną, co umożliwia szybką reakcję na powstały problem.
- Dostęp online 24/7: zarządca nieruchomości ma stały dostęp do danych przez dedykowaną platformę internetową, co ułatwia nadzór nad prawidłową pracą instalacji niezależnie od miejsca pobytu.
Niektóre systemy prócz stałego monitorowania pozwalają dodatkowo na optymalizację pracy instalacji, co przekłada się na zmniejszenie zużycia ciepła w budynku.
Awaria ciepłej wody lub ogrzewania to sytuacja, która wymaga szybkiej i skoordynowanej reakcji. Choć usterkom najlepiej jest zapobiegać, należy być również przygotowanym na okoliczności ich wystąpienia. Dzięki działaniom prewencyjnym oraz sprawdzonym schematom postępowania, zarządcy nieruchomości mogą skutecznie minimalizować czas trwania awarii oraz ograniczać jej negatywne skutki.
ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA
Jeśli zainteresowały Cię nasze treści i chcesz otrzymywać regularne informacje o nowych artykułach, praktycznych materiałach oraz poradach, zapisz się do naszego Newslettera.
Zobacz więcej artykułów z kategorii
ZAPYTAJ EKSPERTA
Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedz się więcej na nurtujący Cię temat.