Zapisz się do newslettera
pracujące osoby

Jak zaplanować budżet na ciepło?

grudzień 2022

 

Wraz z nadchodzącym zakończeniem roku zarządcy czy też właściciele administrujący budynkami wielolokalowymi stają przed istotnym zadaniem i potrzebą odpowiedzi na pytanie: Jak zaplanować budżet na poczet pokrycia kosztów ogrzewania mieszkań i przygotowania ciepłej wody użytkowej?

Co znajdziesz w artykule:

Szacunkowa wielkość zużycia

Kwestią istotną, choć stosunkowo mało złożoną, wydaje się być określenie wolumenu zużycia. Niezależnie od tego, w jaki sposób zasilane są administrowane obiekty, czy jest to zasilanie z centralnej sieci ciepłowniczej, kotłowni lokalnej czy np. poprzez indywidualne kotły jedno lub dwufunkcyjne, wielkość zapotrzebowania na ilość ciepła (GJ lub kWh w przeliczeniu na m2 czy m3) można ustalić na podstawie linii trendu, wyznaczonej na bazie dostępnych statystycznych danych historycznych. Posiadając informacje o wielkości zużycia na przestrzeni ostatnich 3-5 lat, można określić średnią wielkość ciepła, która była konsumowana przez dany obiekt lub, jeżeli lokale wyposażone są w indywidualne układy pomiarowe i rozliczane są odrębnie, niezależnie dla każdego konkretnego użytkownika.

O czym należy pamiętać?

Tutaj ważna uwaga - jeżeli w rozpatrywanym okresie wyznaczania średniego zużycia były prowadzone jakieś prace termomodernizacyjne, mające wpływ na ograniczenie energochłonności, to ich wpływ, w skali określonej np. w poprzedzających te działania audytach energetycznych, należy wziąć pod uwagę, odpowiednio korygując wyznaczone wartości, wynikające z wyliczonej średniej.

Tak wyliczone, przeciętne wielkości zużycia, stanowią w miarę pewną podstawę dla dalszych działań
w planowaniu budżetu i wysokości zaliczek, dominujących w opłatach czynszowych, na poczet pokrycia kosztów ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Mankamentem w tym zakresie jest oczywiście fakt, że na ostateczne wielkości zużycia ciepła duży wpływ ma zmienność warunków atmosferycznych w okresie grzewczym, która jest trudna do przewidzenia, a jak wiadomo, zima zimie nierówna. Tu wsparciem służyć mogą rozwiązania cyfrowe, oferowane przez niezależne firmy komercyjne, czy przedsiębiorstwa energetyczne, , które poprzez stworzone aplikacje na bieżąco śledzą sytuację i dostarczają argumentów do ewentualnego doraźnego korygowania wyznaczonych, przewidywanych wielkości zużycia. W przypadku wystąpienia znacznych rozbieżności w stosunku do określonych prognoz, zarządcy budynków mają podstawy do weryfikacji i zmiany naliczeń stawek czynszowych, zawierających zaliczki na poczet centralnego ogrzewania i przygotowanie ciepłej wody użytkowej.

Czynniki warunkujące ceny ciepła

Kolejnym zagadnieniem jest czynnik wynikający z podstawy cenotwórczej, która jest zależna w głównej mierze od taryf przedsiębiorstw zajmujących się wytwarzaniem i dystrybucją ciepła lub też paliw do jego wytworzenia w źródłach indywidualnych tj. wspomnianych powyżej kotłów gazowych. Wydaje się to być kwestią najbardziej zmienną i podatną na wpływ takich czynników, jak lawinowo rosnące koszty paliw, ale i ochronny wpływ rządowych, czy wynikających ze wsparcia środkami unijnymi, programów osłonowych w postaci tarcz antyinflacyjnych, dedykowanych dotacji, zamrażania stawek i określania maksymalnych poziomów cen czy rekompensat, które przedsiębiorstwa ciepłownicze mają obowiązek uwzględniać w rozliczeniach z odbiorcami. Trudno spodziewać się, na podstawie płynących obecnie przesłanek medialnych, aby tarcza antyinflacyjna bazująca na obniżeniu (w przypadku ciepła i energii elektrycznej z 23% do 5%) czy całkowitym zniesieniu (w przypadku gazu do 0%) stawek podatku VAT została utrzymana na kolejny rok. Sam ten fakt, w prostym przeliczeniu, spowoduje bezwzględny wzrost stawek taryfowych o kilkanaście procent. Z drugiej strony, obecnie w procesach legislacyjnych znajduje się szereg rozporządzeń, które w inny sposób mają zmitygować i zamortyzować skutki wzrostu taryf, mających swoje źródło m.in. w niespotykanym od wielu lat poziomie inflacji i obecnej sytuacji geopolitycznej.

W tym niewątpliwie najbardziej chwiejnym aspekcie planowania budżetów na 2023 rok, nie pozostaje nic innego, jak śledzenie zmiennych kryteriów cenotwórczych, wykorzystywanie wszelkich możliwości i korzyści, płynących z ustalanych i ogłaszanych do wiadomości publicznej zmian taryf i programów pomocowych.

Działania wspomagające osiąganie oszczędności

Podjęcie działań i wykorzystanie wszelkich, uzasadnionych racjonalnie, sposobów na ograniczenie strat ciepła, może nie jest to bezpośrednio związane z planowaniem budżetu na najbliższy czas, ale w szerokiej perspektywie może wpłynąć na obniżenie wielkości zużycia i kosztów energii. Racjonalność zabiegów termomodernizacyjnych powinna wynikać z przeprowadzonych i wykonanych na zlecenie wyspecjalizowanym w tym zakresie firm czy audytorów, ocen inżyniersko-
-ekonomicznych, zwanych audytami energetycznymi. Taka dokumentacja niejako wyręcza administratorów w kwestii podejmowania pochopnych działań, nie popartych miarodajnymi analizami ich pozytywnego wpływu na ograniczenie energochłonności budynków. Należy tu zaznaczyć, że na mocy art. 45a ust. 13 ustawy – Prawo energetyczne, który brzmi: „W przypadku gdy ilość ciepła dostarczonego do budynku wielolokalowego w ciągu kolejnych 12 miesięcy przekracza 0,40 GJ w odniesieniu do m3 ogrzewanej kubatury budynku lub 0,30 GJ w odniesieniu do m3 przygotowanej ciepłej wody, właściciel lub zarządca budynku wykonuje audyt energetyczny tego budynku w celu określenia przyczyn nadmiernej energochłonności i wskazania sposobów ograniczenia zużycia ciepła przez ten budynek lub zmiany zamówionej mocy cieplnej.” takie działanie jest obligatoryjne.

Działania termomodernizacyjne jak docieplenie ścian i poddaszy, uszczelnianie okien i drzwi, czy ich wymiana, może w rezultacie doprowadzić do kilkudziesięcioprocentowego ograniczenia ilości ciepła potrzebnego do zapewnienia niezmiennego komfortu cieplnego w lokalach. Dostępne obecnie na rynku rozwiązania nie odnoszą się tylko do potrzeby kosztownych prac budowalnych, a odczuwalne efekty można osiągnąć na bazie małych inwestycji w aparaturę kontrolno-pomiarową i aplikacji, które „przejmują obowiązki” strażnika m.in. w zakresie ograniczania ilości ciepła dostarczanego do budynków, zgodnie z jego aktualnym i zakładanym wg prognozowanych w perspektywie najbliższych godzin warunków atmosferycznych.

Niezaprzeczalnie planowanie budżetu na ciepło w najbliższym okresie nie jest rzeczą łatwą, ale przy umiejętnym podejściu i wykorzystaniu wszelkich dostępnych danych, możliwości wynikających z zewnętrznych programów wsparcia oraz podjęciu działań, mających na celu ograniczenie konsumpcji i niczym nieuzasadnionych strat ciepła, możemy znacznie wpłynąć na zmarginalizowanie wpływu niekorzystnych czynników wzrostu kosztów ogrzewania, które wydają się być nieuchronne.

 

Autor tekstu: Mariusz Szostak, Kierownik ds. Wsparcia Sprzedaży Fortum

Contact by email

Zapisz się do Newslettera

Zapisz się

Zobacz inne artykuły

Ciepło ze ścieków trafi do sieci ciepłowniczej Fortum we Wrocławiu

CO SŁYCHAĆ W BRANŻY

Wrocławski scentralizowany system ciepłowniczy jest praktycznie w 100 procentach oparty na węglu i wymaga fundamentalnych zmian. Pierwszym krokiem w stronę zielonego ciepła jest pozyskiwanie go z miejskich ścieków. W stolicy Dolnego Śląska powstanie największa w Polsce instalacja do pozyskiwania energii w ten sposób.

Czytaj dalej

Rozliczenia kosztów ogrzewania po zmianach przepisów

PRAWO I FINANSE

Obowiązujące od 2021 r. nowe przepisy regulujące rozliczanie kosztów ciepła w budynkach wielolokalowych wprowadziły istotne i ważne zmiany. Co oznaczają dla zarządców i mieszkańców? Jakie urządzenia pomiarowe zamontować?

Czytaj dalej

WSZYSTKIE ARTYKUŁY

Zobacz więcej ciekawych i przydatnych publikacji z branży

Sprawdź

ZAPYTAJ EKSPERTA

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów i dowiedź się więcej na nurtujący Cię temat.

Zadaj pytanie

ZNAJDŹ ODPOWIEDŹ

Sprawdź odpowiedzi Ekspertów na zadane pytania

Zobacz odpowiedzi